Co robią organizacje biznesowe wobec wojny w Ukrainie? W tym artykule znajdziesz przykłady ciekawych akcji, które być może uruchomicie także u Was!
Ostatnia aktualizacja z dnia 1. marca 2022
Inne materiały związane z Ukrainą:
Fajnie widać to, że oprócz działań domyślnie dostępnych dla każdej organizacji biznesowej, takich jak darowizny pieniężne czy zbiórki, wiele firm robi dla Ukraińców po prostu to, na czym znają się najlepiej. Ma to sens. Przykłady różnych rodzajów działań znajdziesz w tekście poniżej.
Jeśli jako organizacja czujecie, że moglibyście zrobić coś jeszcze, coś więcej lub coś innego, proponuję wydrukujcie sobie ten artykuł i zobaczcie, jakie z działań miałyby dla Waszej organizacji największy sens.
Zachęcam też to twórczych 'wariacji na temat’, czyli dowolnego dostosowania tych działań do tego, w jakiej dziedzinie Wy pracujecie jako biznes i na czym po prostu znacie się najlepiej.
Linki w tekście prowadzą do konkretnych postów z informacją o danym działaniu. Jeśli zechcecie o danej akcji dowiedzieć się trochę więcej, poprowadzą Was od razu do właściwego źródła!
Rezygnacja z rosyjskich produktów
Taką akcję podjęły przede wszystkim firmy działające w branży handlowej. Rossmann wycofał ze swoich półek ponad 50 artykułów z kodem EAN wskazującym Rosję jako kraj pochodzenia produktu oraz ponad 100 produktów polskiego dystrybutora marki Natura Siberica. 1. marca do akcji dołączyła Biedronka, objęło to m.in. także sprzedaż rosyjskich wódek takich jak Beluga, Russian Standard, czy Żurawie.
Czy handlujecie lub nosiliście się z zamiarem zakupu produktów pochodzenia rosyjskiego? Można spojrzeć na nie teraz z innej perspektywy.
Czasem sens ma także po prostu dostarczanie rzetelnych informacji. Szereg marek traktowanych za międzynarodowe ma kapitał rosyjski, np. popularnie używany do walutowych przelewów serwis Revolut.
Zbiórka pieniężna
Dla pracowników Santander Consumer Bank Polska zostało stworzone specjalne konto na serwisie siepomaga.pl, na które pracownicy mogli wpłacać dowolnej wysokości darowizny. Każda z nich była podwajana przez bank.
Dodatkowo bank zapowiedział, że jeśli wpłaty uzyskają wysokość 25 tys. zł, ta łączna kwota także zostanie podwojona.
Tylko w ciągu 30 minut puszkę wypełniło 15 000 zł, w ciągu jednej doby było to już 40 000 zł. Bank podbił stawkę i zapowiedział dodatkowe 100 000 zł na konto Polskiej Akcji Humanitarnej.
Do zbiórki pieniężnej poprzez zakup specjalnych cegiełek zaprosiła Klientów także Grupa Allegro. Przygotowane cegiełki z określoną kwotą na rzecz Fundacji Polskie Forum Migracyjne można w łatwy sposób dokładać do koszyka przy okazji robienia zakupów w serwisie Allegro.
Zbiórka rzeczowa
Zbiórki organizowane są obecnie (1. marca) w każdej polskiej szkole, ale przecież nie każdy pracownik ma dzieci w wieku szkolnym. Dlatego ma sens zorganizowanie zbiórki na terenie firmy. Żeby zakres zbiórki najlepiej odpowiadał bieżącym potrzebom, warto by lokalne biura współpracowały z lokalnym samorządem.
Tak właśnie postąpiła spółka Grant Thornton, której główne biuro znajduje się w Poznaniu. W celu najlepszego dopasowania zakresu zbiórki do prawdziwych potrzeb, firma jest w stałym kontakcie z fundacją ORCHIDea, współpracującą z Wydziałem Zdrowia Urzędu Miejskiego w Poznaniu i organizacją Ukraińska Wiosna w zakresie dystrybucji darów.
Może także chcecie zaprosić pracowników lub klientów do wspólnej zbiórki?
Darowizna
Darowizna finansowa
Nie mogłoby jej zabraknąć w tym zestawieniu. Wiele firm zdecydowało się po prostu konkretnie finansowo wesprzeć konto wybranej organizacji pomocowej. Przykładowo, Allegro Group przeznaczyła okrągły 1 000 000 złotych Fundacji Polskie Forum Migracyjne.
Ważny wydaje się cel, jaki realizują beneficjenci darowizn, w przypadku FPFM jest to pomoc prawna, psychologiczna i socjalna w organizacji życia w Polsce dla uchodźców z Ukrainy.
Darowizna rzeczowa
Jednak darowizny ze strony firmy mogą być nie tylko finansowe. Wymieniana już wcześniej Biedronka przeznaczyła ukraińskim uchodźcom przybywającym do Polski produkty spożywcze z długim terminem przydatności do spożycia, dostarczane w miejsca, gdzie przekraczają granicę oraz dodatkowo specjalne bony dla uchodźców na zakupy w sklepach sieci Biedronka. Żabka dostarcza kanapki i wodę do punktów PCK na granicy i w Warszawie, między innymi we współpracy z Polsko-Ukraińską Izbą Gospodarczą.
Dowodem na wartość dzielenia się tym, co jest trzonem danego biznesu, jest także polska firma farmaceutyczna Polpharma, która na darowiznę przeznaczyła kilkaset tysięcy opakowań leków stosowanych w medycynie ratunkowej. To takich najbardziej brakuje w ukraińskich szpitalach. Polfa Tarchomin także już zapowiada, że przekaże wszystkie swoje kluczowe leki, takie jak antybiotyki, które mogą się przydać Ukraińcom. Co ciekawe, działania podejmuje we współpracy z Rządową Agencją Rezerw Strategicznych, która koordynuje dostawy dla Ukrainy.
Darowizna w postaci usługi
Powszechnie znana i o prawdziwie ogólnokrajowym zasięgu jest pomoc PKP Intercity. Decyzją firmy, obywatele Ukrainy przez najbliższe 4 tygodnie mogą odbywać nieodpłatne przejazdy w klasie 2 pociągami kategorii ekonomicznych TLK i IC PKP Intercity w komunikacji krajowej. Specjalny pociąg sanitarny został uruchomiony w ramach współpracy PKP Intercity z Ministerstwem Zdrowia. To kolejny w tym artykule przykład wzmocnienia skuteczności akcji dzięki dobrze dobranemu partnerowi.
InPost znalazł sposób, jak do świadczenia pomocy wykorzystać swoje zaplecze logistyczne i flotę transportową. Ich sposób na pomoc to dostarczanie dużych ilości produktów zebranych w ramach rozmaitych akcji i zbiórek organizowanych na terenie całej Polski do właściwych destynacji.
Jak widzicie, każda firma wybrała taki rodzaj wsparcia, który potrafi świadczyć najlepiej, na którym zna się najlepiej – i który dlatego właśnie da największą wartość. Jaka jest specjalność Waszego biznesu?
Moja firma ETTA to trenerzy i konsultanci, dlatego my też staramy się robić to, co umiemy najlepiej: dobierać i strukturyzować informacje tak, żeby były użyteczne i edukacyjne dla innych. Znajdować materiały najlepszej jakości, a patrząc do przodu strategicznie już teraz przygotowywać edukację, która będzie rozwojowa, przyniesie wyjaśnienie lub ulgę – a ostatecznie, pozwoli ludziom lepiej ze sobą współpracować. Ten artykuł także jest tego wyrazem! 😊
Wsparcie technologiczne
Każda zapewne organizacja biznesowa posiada osobny zespół, dział, a być może nawet departament nowych technologii. Szczególnie te z zakresu IT mogą być teraz przydatne w Ukrainie. Żabka jest jedną z firm, które dołączyły do inicjatywy Tech To The Rescue. W tej chwili (1. marca) jest już ponad 250 organizacji oferujących wsparcie pro bono dla ukraińskich organizacji pozarządowych w zakresie technologii. Cały czas można dołączać do zespołów, które pracują nad konkretnymi produktami.
Wsparcie prawne
Korzystając ze swojej sieci centrów logistycznych, Żabka zaoferowała w nich Ukraińcom bezpłatne porady prawne i logistyczne. W tym samych punktach konsultacyjnych udzielana jest także pomoc psychologiczna.
Wolontariat
Niektóre organizacje biznesowe dostrzegły, jak silna jest potrzeba świadczenia realnego wsparcia we własnej osobie. Może być ona tym bardziej paląca, jeśli siedziba firmy znajduje się blisko wschodniej granicy. Dlatego niektóre firmy zaproponowały pracownikom określoną liczbę dni wolnego na udział w wolontariacie. Niektóre planują też grupowe wyjazdy na granicę do pomocy.
Wsparcie pracowników Ukraińców
Swoim pracownikom Ukraińcom firmy udzielają wsparcia na różne sposoby.
Zapomoga
Już dzień po ogłoszeniu wojny sieć Biedronka podjęła błyskawiczną decyzję o udzieleniu bezzwrotnego wsparcia dla pracowników z Ukrainy w wysokości 1000 zł na osobę. Chwilę później do grona dołączyła firma Rossmann, finansując wypłatę bezzwrotnych zapomóg dla pracowników z Ukrainy, również tych z firm zewnętrznych..
Pomoc psychologiczna
Ostatnie dwa lata pokazały, jak ważne jest zadbanie nie tylko o ciało, ale także o emocje i umysł. Jestem zdumiona i zachwycona faktem, jak wiele firm docenia znaczenie pomocy psychologicznej zarówno dla pracowników, jak i dla osób przyjeżdżających z Ukrainy. Wiele z nich oferowanych jest w języku ukraińskim, co najmniej za pomocą tłumacza. O pomoc psychologiczną dla pracowników chce zadbać m.in. Żabka.
Finansowanie noclegów
Żabka, której działalność opiera się w dużej mierze na franczyzie, podjęła decyzję o finansowaniu wynajmu mieszkań dla rodzin swoich pracowników, współpracowników ale także franczyzobiorców, którzy ściągają swoje rodziny z Ukrainy do Polski.
Pomoc prawna
Rossmann zapewnia dostęp do bezpłatnej pomocy prawników, psychologów, czy też HR w języku ukraińskim. Mogą z niej korzystać tak pracownicy firmy, jak i pracownicy firm zewnętrznych, z którymi Rossmann współpracuje.
Wyrazy wsparcia
Mają niemałe znaczenie. Pozwalają czuć się zauważonym, częścią zespołu, pozwalają poczuć że firma zabiera głos w ważnej sprawie. Poza tym są ludzkie po prostu. Wiele firm oficjalnie przedstawiło wyrazy wsparcia swoim pracownikom z Ukrainy lub Ukraińcom w ogóle jako narodowi w kraju dotkniętym wojną. Część z nich znalazła swój wyraz w mailu od kierownictwa firmy wysłanym wszystkim pracownikom, część dodatkowo znalazła się w social mediach, dając wyraz oficjalnemu stanowisku firmy. Firmy, które robią szczególny krok w kierunku Ukraińców, publikują komunikację w obu językach: polskimi ukraińskim. Przykłady: Żabka, Biedronka.
Rzetelna informacja
W polskojęzycznym świecie, obecnie pełnym chaosu, o wiele łatwiej zorientować się osobom, które w pełni biegle posługują się językiem polskim – po prostu nam, Polakom. Dlatego ma duży sens zebranie najważniejszych informacji i kontaktów do instytucji pomagającym obywatelom Ukrainy i przekazanie ich pracownikom firmy. Zrobiła tak m.in. firma Rossmann.
Wsparcie pracowników z Rosji i Białorusi
Wczorajsza sytuacja z naszego obszaru szkoleń dla liderów: sesja dla międzynarodowej publiczności.
Mamy uczestnika z Rosji, który wdzwonił się na początek i płacząc przeprosił za to co robi jego kraj, że Rosjanie nie zgadzają się z wojną i działaniami rządu. Nie zdecydował się zostać na szkoleniu, ponieważ mu wstyd. Bardzo to trudne. Reszta uczestników dała znać, że rozumie i poprosiła, żeby robił co może by uświadamiać ludzi w Rosji jak sytuacja wygląda naprawdę.
To sytuacja z korporacji, która ma swoje oddziały w Rosji. Polskie firmy na razie koncentrują się na wsparciu Ukraińców. Jeszcze umyka fakt, że w zespołach ramię w ramię z Ukraińcami pracują także Rosjanie – nierzadki scenariusz zwłaszcza w sektorze IT. Jeszcze umyka uwadze fakt, że może w ramach codziennej współpracy dzwoni się do kolei z Rosji. Czekam, aż polskie organizacje biznesowe zaadresują także ten obszar. Pracownicy z Rosji są teraz w trudnej sytuacji i potrzebują teraz od liderów i swojej firmy wyjątkowego wyczucia i wsparcia.
Szkolenia jako psychoedukacja
Coraz więcej firm zaczyna zdawać sobie sprawę, jak miażdżące skutki może wywrzeć obecna sytuacja na odporność psychiczną i stan emocjonalny pracowników – już nie tylko pracowników z Ukrainy. Nałożony na dwuletni okres dużej zmiany, niepewności związanej z pandemią COVID i – w wielu przypadkach – nieznanej wcześniej pracy z domu stres związany z wojną w Ukrainie powoduje ogromne napięcia. Sama złapałam się na tym, że w pierwszych dniach wojny „niby wszystko było ok”, ale jednak ewidentnie obserwowałam dziury w mojej logice. Emocje zamydlały moje funkcje poznawcze.
Tematy, z którymi zmagają się pracownicy, to np.
- Jak radzić sobie z lękiem, stresem i niepewnością?
- Jak zarządzać sobą w sytuacjach kryzysowych?
- Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie?
- Jak adresować trudne stany emocjonalne pracowników jako lider? (tu przy okazji polecam świetny podcast OKDP 020: Jak rozmawiać o zdrowiu psychicznym w pracy? Wskazówki dla liderów)
Na tym etapie nie ujawniam nazw organizacji, ponieważ projekty te są u nas w ETTA jeszcze przed realizacją.
Ze swojej strony obok szkoleń polecam też warsztaty, gdzie można będzie poruszyć trudne tematy w bezpiecznej formie.
W nurcie świadczenia wsparcia poprzez to, na czym jako firma zna się najlepiej, zadziałała firma doradcza Grant Thornton, którego pracownice opracowały przewodnik Jak zatrudnić obywatela Ukrainy krok po kroku?. To także dowód innej kompetencji, którą często cieszą się firmy doradcze: wybiegania myślą krok w przód. Za chwilę właśnie takie informacyjne, rzetelne, klarowne wsparcie może być niezwykle cenne. Przy okazji polecam także publikację tej samej firmy, w jaki sposób rozliczać podatek dochodowy oraz VAT od darowizn zrealizowanych na rzecz Ukraińców.
Skomentuj artykuł