Jak zbudować szkolenie online? 10 kroków z praktyki ETTA

Zobacz jak w ETTA tworzymy szkolenia online dla globalnych liderów.

Monika Chutnik
Jak zbudować szkolenie online? 10 kroków z praktyki ETTA

Robimy szkolenie. Trzeba zatem przygotować parę slajdów (wystarczająco dużo slajdów), a potem się coś z tego wybierze…

Jejku, Stop! Nie wchodźcie w takie miejsce. Tam zaczyna się kręcenie w kółko, marna praca i tam powstają szkolenia niskiej jakości.

W tym tekście powiem Ci, jak w ETTA tworzymy szkolenia online dla globalnych liderów. Zobaczysz to na przykładzie szkolenia online… ale w szkoleniu face to face logika jest bardzo podobna. Zresztą sam/a zobaczysz.

 

1. Cel szkolenia online

Każde szkolenie jest po coś. Cel szkolenia związany jest z odpowiedzią na pytanie:

Jaką zmianę mamy uzyskać (co chce uzyskać Klient) poprzez to szkolenie?

Jeśli szkolenie nie jest po coś, to znaczy że nie jest potrzebne.

Jeśli Klient nie umie wskazać dokładnego celu szkolenia, warto taki cel z Klientem wspólnie wypracować. Na tym polega nasza rola jako ekspertów.

Przykład: Tworzymy szkolenie online dla globalnych project managerów. W efekcie szkolenia project managerowie mają sprawniej poruszać się w swojej pracy pomiędzy różnymi regionami EMEA / APAC / Americas, będąc w stanie skutecznie prowadzić swoje globalne projekty ze stakeholderami z różnych krajów.

 

2. Kontekst szkolenia online

Nie wszyscy potrzebują wiedzieć dużo – ja osobiście lubię choć trochę rozumieć, w jakim kontekście stawiany jest dany cel.

Szukam więc odpowiedzi na pytanie: Skąd taka potrzeba?

Najczęściej osoba zlecająca nam szkolenie (sponsor projektu) jest w stanie dać nam sporo informacji o szerszym kontekście – np. zmiany w organizacji, specyfika branży, zmiana lidera, powołanie nowej roli, ostatnie wydarzenia w firmie itd. Tę rozmowę niektórzy konsultanci nazywają „złotą godziną”. Ponoć zakres tego, co możemy się od Klienta dowiedzieć w takiej pierwszej rozmowie, jest nieograniczony. Kolejne nasze spotkania będą toczyć się już tylko w kontekście tego, czego dowiemy się na tej pierwszej rozmowie.

Przykład: Rola project managerów istniała dotychczas w organizacji, jednak zakres pracy każdego z PMów był mniejszy. Teraz zdarza się, że pracują z kilkunastoma krajami jednocześnie.

 

3. Stan faktyczny przed szkoleniem online

Jakie są bieżące potrzeby? Co przyszli nasi uczestnicy już robią dobrze, z czego są zadowoleni, a co im nie działa? Jakie sytuacje stanowią wyzwanie? Innymi słowy, fajnie byłoby mieć trochę więcej konkretów z pierwszej ręki po uzyskaniu high level view od sponsora.

Najlepiej służą temu wywiady indywidualne, nazywamy je intake interviews lub ankieta online dla wszystkich uczestników.

Poprzez informacje uzyskane w wywiadach mamy możliwość doprecyzować cel (nazwalibyśmy to: „zoperacjonalizować cel”), to znaczy: w jaki sposób będzie się konkretnie objawiać ta zmiana, której szukamy jako skutek szkolenia?

Przykład: Jedno z częstych wyzwań, na jakie napotykają globalni project managerowie to: ludzie zobowiązują się, że coś zrobią, a potem tego nie robią. Dla projektów, zorientowanych na konkretny plan i wynik, bywa to wręcz zabójcze.

 

4. Zakres merytoryczny szkolenia online

Wiemy, w jakim kierunku dążymy i rozumiemy, jak wygląda sytuacja. Można teraz zacząć zastanawiać się na tym, czego potrzebują nauczyć się ludzie, żeby uzyskać ten cel? Jakie tematy potrzeba omówić, żeby uzyskać ten cel?

Możemy zacząć od burzy mózgów, na przykład: jakie wszelkie różne aspekty mają te zjawiska? Co z tym może być związane?

Możemy też zacząć od kilku głównych tematów, które chcemy omówić na szkoleniu, a później rozwinąć treści wokół nich.

Odpowiednio dobrany zakres merytoryczny to jednak nie rozsypanka „wszelkich różnych tematów”, lecz świadomie wybrane kilka takich, które wydają się najbardziej istotne dla uzyskania celu szkolenia online.

Przykład: Jeśli globalni project menedżerowie skarżą się na niski commitment, problemem może być tutaj międzykulturowe podejście do planowania, punktualności i terminów. Być może w danej sytuacji ich stakeholder wcale nie zobowiązał się do realizacji danego zadania, jego odpowiedź mogła zostać zrozumiana zbyt dosłownie – a zatem będzie tu chodzić o umiejętność czytania między wierszami. W materiale szkoleniowym przekłada się to na podejście do czasu (monochronizm i polichronizm Halla lub orientacja linearna a elastyczna Meyer) oraz na podejście do komunikacji (wysokiego lub niskiego kontekstu Hofstede lub wprost i nie-wprost Meyer).

Materiał gotowy, reszta to dodatki.

 

5. Kolejność treści w szkoleniu online

Jeśliby nasze treści rozłożyć na osi czasu szkolenia, w jakiej kolejności chcemy je ułożyć?

Podstawowe dwa podejścia do porządkowania treści to:

a) podejście dedukcyjne

Wszyscy znamy je ze szkoły i najpewniej ze studiów także. Zaczynamy od szerokiego obrazu, teorii, perspektywy ogólnej – a potem wchodzimy w konkretniejsze i bardziej osobiste sytuacje. Takie podejście będzie preferowane przez publiczność z Francji, Hiszpanii, Niemiec.

b) podejście indukcyjne

Znamy je z amerykańskich poradników. Zaczynamy od kejsa, wzbogacamy kolejnym kejsem, odnosząc się do własnego doświadczenia, a na koniec wysnuwamy z tego teorię, model lub szerszy obraz. W taki sposób twórzcie treści dla Amerykanów, Brytyjczyków i Australijczyków.

Polska na tej preferencji jest mniej więcej pośrodku skali, więc urządza nas każde z tych podejść, jeśli tylko jest w nim jakaś wewnętrzna logika.

 

6. Slajdy na szkolenie online

Czas na konkretne modele, kejsy i slajdy.

Patrzcie, nad slajdami zaczynamy myśleć dopiero po półmetku!

Tutaj podejmujemy decyzję, jakie konkretne treści chcemy wyświetlić uczestnikom.

Przykład: Oba te wymiary obecne są na skali Erin Meyer. Pokażemy więc Culture Map autorstwa Erin Meyer oraz profile wybranych krajów, z których pochodzą najważniejsi stakeholderzy naszych globalnych PMów.

 

7. Zaangażowanie na szkoleniu online

W jaki sposób zaprosimy uczestników do zaangażowania? Na tym etapie budujemy aktywności wokół naszych treści. Do programu wskakują teraz konkretne studia przypadków, zadania dla uczestników, pytania do omówienia.

Przykład: Jednym z case studies, które pokażemy, będzie sytuacja spóźniania się na spotkanie i elastyczności w podejściu do czasu w kulturze polichronicznej. Zaprosimy też PMów do zastanowienia się, jakie są oczekiwania stakeholderów z kultur o orientacji linearnej vs o orientacji elastycznej. Zaprosimy ich także do podzielenia się już stosowanymi przez nich dobrymi praktykami zarządzania projektami we współpracy z osobami z kultur polichronicznych. Na koniec pokażemy własne zestawienie dobrych praktyk w tym zakresie. 

 

8. Walka o uwagę na szkoleniu online

Od mistrzów szkoleń online uczyłam się przed laty, że uwagę uczestników warto w sposób aktywny przyciągać co 7 minut. Nawet jeśli jest to wygórowany dla mnie pułap, projektując szkolenie przeglądam na tym etapie gotowe slajdy i wstawiam malutkie aktywności, które pozwolą mi lepiej utrzymać koncentrację i obecność uczestników.

Przykład: Opowiadam / czytam kejs. Mini-aktywność: komu z Was się to już zdarzyło? Podnieście rękę (na Teamsach).

 

9. Narzędzia pod szkolenia online

Projektując szkolenie online, trzeba także zadbać o wszystko, co będziemy robić poza zestawem slajdów.

Przykład: W tym szkoleniu bazuję na pracy w podgrupach na Jamboardzie, projektuję więc kilka tablic.

 

10. Platforma do szkolenia online

Na szczęście stawianie sesji w narzędziu jest już w rękach producenta.

Nie zajmuję się tym jako trener.

W ETTA pracujemy na wszystkich platformach, takich jak MS Teams, Zoom, ClickMeeting, Adobe czy WebEx.

Daję jednak producentowi instrukcje, w którym momencie szkolenia będę potrzebować jego wsparcia – w szczególności kiedy zamierzać robić podział na grupy. Wysyłam mu/jej też zestaw slajdów jako backup (gdyby mój komputer nagle przestał coś wyświetlać) i daję dostępny do wszystkich zewnętrznych narzędzi, jakich będę chciała użyć.

 

Zrobione!

 

Czy podobnie budujesz Twoje szkolenia? Podziel się komentarzem poniżej! 🙂

 

 


Masz chęć spróbować szkoleń online ETTA ? Wspieramy rozwój globalnych liderów w wirtualnym i międzynarodowym środowisku. Jesteśmy ekspertami komunikacji międzykulturowej i odporności psychicznej. Pracujemy zdalnie na cały świat, prowadząc szkolenia, warsztaty i webinary po angielsku, po polsku, niemiecku i francusku. Z nami możesz zrobić więcej tym co masz. Zapraszam do ETTA 👍😊


 

Photo by Jonny Gios on Unsplash

Img
Nie przegap nowych treści! Bądź zawsze O Krok Do Przodu
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj powiadomienia o nowych artykułach i podcastach. Nie zapomnij potwierdzić subskrypcji klikając w maila, którego ode mnie dostaniesz - dopiero wtedy naprawdę znajdziesz się wśród odbiorców :-)

Skomentuj artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

Czytaj również