Żeby well-being w organizacji zaistniał, to musi być wybudowany na mocnych fundamentach. Rozmawiam o tym z Izą Krzemińską, która na wellbeingu w IT zna się świetnie. Trafiła kiedyś do firmy, w której prezes chciał budować lepsze miejsce pracy. To było jego misją. Od tamtego czasu Iza eksploruje temat well-beingu i szczęścia w pracy oraz działa na rzecz lepszej kultury pracy w firmach IT jako HR Business Partner, People and Culture Partner. Pomaga firmom tworzyć lepsze kultury pracy.
Czego dowiesz się z tego odcinka?
- Czym jest wellbeing
- Jakie elementy składają się na wellbeing
- Czemu wellbeing jest istotny w biznesie
- O jakie obszary należy zadbać, aby wellbeing mógł mieć miejsce
- Rola HR w budowaniu wellbeing w organizacji
- Wskazówki dla liderów – pierwsze kroki do wellbeingu
Gdy będziesz słuchać tego odcinka, pomyśl o osobie, która też wysłuchałaby go z korzyścią dla siebie lub swojego zespołu i podziel się linkiem do nagrania.
Główny wniosek jest taki, że zaczynamy od poukładania procesów w firmie w taki sposób, żeby odpowiadały na główne potrzeby, żeby je zaspokajały. A te potrzeby to bezpieczeństwo finansowe, potrzeba jasności, poczucie celu, poczucie równowagi między autonomią a wspieraniem. Jest też potrzeba przynależności i potrzeba rozwoju. Rozmawialiśmy sobie tu o tym, że ogromna jest rola lidera w bezpośredniej pracy z ludźmi I rola people partnera z jednej strony jako tego, który układa te procesy, ale z drugiej strony też jako tego, który wspiera liderów w ich działaniach.
Podziel się swoimi przemyśleniami – tutaj na portalu, lub na naszym profilu na LinkedIn.
Zapraszam Cię do zapisania się na newsletter i obserwowania profilu na LinkedIn. Subskrybuj też kanał O Krok Do Przodu na wybranej platformie i dziel się ze znajomymi.
Materiały wymienione w odcinku
- OKDP 005 Mental Health. Zdrowie psychiczne w organizacjach
- OKDP 020 Jak rozmawiać o zdrowiu psychicznym w pracy? Wskazówki dla liderów
- OKDP 045 – Empatia jest dla silnych liderów
- ASA 001: Human Centered Leadership – The Cure for Times of Change
Czemu wellbeing jest istotny w biznesie?
Zainteresowanie drugim człowiekiem i stwarzanie mu warunków, w których może najlepiej funkcjonować, realizować swoje cele, cele pracodawcy i czuć się dobrze hest to po prostu właściwe. Ale jest też ważne ze względów biznesowych. Dobrostan pracowników będzie coraz ważniejszym elementem w walce konkurencyjnej między firmami. I to z dwóch powodów.
Pracownicy
Demografia jest nieubłagana i będzie coraz mniej rąk do pracy, coraz mniej specjalistów na rynku. Teraz jest idealny moment na budowanie silnej marki pracodawcy, której jednym z elementów jest dbanie o dobrostan pracowników. Dlatego myślę, że firmy zdecydowanie powinny się tym tematem zainteresować.
Wyniki finansowe
Well-being przekłada się na wyniki finansowe. Badania International Labour Organization, która jest agencją ONZ, wykazały, że istnieje pętla sprzężenia zwrotnego między well-beingiem a produktywnością.
Jak mamy lepsze samopoczucie w pracy, jesteśmy bardziej produktywni, firma osiąga lepsze wyniki. Jak osiąga lepsze wyniki, to zarabia więcej pieniędzy. My też dostajemy wyższe wynagrodzenia, też osiągamy skuteczniej nasze cele. I to wpływa na nasz dobrostan.
Więc to jest ważna wiadomość dla wszystkich przedsiębiorców i pracodawców: to faktycznie przekłada się na pieniądze, które firma zarabia. I będzie to zyskiwało na znaczeniu nie tylko w IT, ale także w innych branżach i firmach.
Wellbeing w organizacji – Instytut Gallupa
Instytut Gallupa już od dawna bada taki temat jak zaangażowanie w firmach. Odpalił też nowy równoległy projekt. Jest nim badanie well-being w organizacji. Przedstawia konkretne parametry, konkretne pytania, którymi można to sprawdzać. To pokazuje pewien trend. Oni nie zajmują się rzeczami, które nie mają znaczenia biznesowego.
Wellbeing – co to jest?
Wellbeing osobisty
Każdy jakoś tak sam czuje, co to dla niego znaczy. To jest taki stan, w którym ja czuję się dobrze fizycznie, jestem w dobrym zdrowiu, w dobrej kondycji psychicznej. Mogę realizować moje cele, pasje, marzenia. Mam grono przyjaciół, znajomych, z którym mam znaczące relacje. To nie jest definicja, tylko bardziej to jak my to czujemy.
Wellbeing w pracy – 5 elementów wg Gallupa
Natomiast well-being pracowników, well-being w pracy ma definicję. Galup wymienia pięć elementów, które składają się na taki całościowy dobrostan.
- Wellbeing finansowy – mam tyle pieniędzy, ile potrzebuję na życie i na spełnianie moich celów, moich marzeń.
- Wellbeing fizyczny – jestem w dobrej kondycji fizycznej.
- Realizacja celów, rozwój, kariera – mogę realizować moje cele i dążyć do tego miejsca, w którym w przyszłości chcę być.
- Społeczność – mam wokół siebie ludzi, z którymi mam znaczące relacje.
- Miejsce, w którym się znajduję – żyje mi się tutaj dobrze, że mam poczucie, że to jest dobre miejsce dla mnie.
Tak to definiuje Gallup. Natomiast ja to przełożyłam na moje doświadczenia i potrzeby, które powinny być realizowane w pracy, żeby well-being mógł zaistnieć.
Jakie warunki są konieczne, żeby zaistniał wellbeing?
Pracodawca jest współodpowiedzialny za dobrostan. Potrzebuje spełnić pewne warunki, które sprowadzają się do zaspokojenia potrzeb. Te potrzeby nie są identyczne dla wszystkich. U jednych osób jedne będą silniejsze, inne będą mniej ważne. Natomiast jest to fundament.
O jakie obszary warto zadbać:
- Bezpieczeństwo finansowe – czyli poczucie godnego i sprawiedliwego wynagrodzenia. Oraz przewidywalnej przyszłości finansowej.
- Potrzeba jasności – po co tu jestem, czego się ode mnie oczekuje, jak to co robię dokłada się do realizacji celów w firmie.
- Poczucie celu – poczucie, że to co człowiek robi ma znaczenie dla niego, ale też w szerszym kontekście dla organizacji. Tutaj ważne jest jasne komunikowanie misji, wizji firmy, wartości, którymi się kieruje.
- Równowaga między autonomią a wspieraniem – dla jednych ta szala przechyla się w stronę autonomii, dla innych wsparcia. Jest bardzo ważne, żeby znaleźć najlepsze rozwiązanie dla danej osoby. Ważne jest indywidualne podejście.
- Potrzeba przynależności – nie działamy w próżni, w oderwaniu od innych osób. Działamy zazwyczaj jako zespół i razem dążymy do celu. Trzeba stosować różne rozwiązania, żeby dać poczucie bycia częścią większej całości. Spotkania 1:1 są jednym z bardzo dobrych rozwiązań. Potrzebne są też spotkania celowe w biurze, szczególnie jeżeli pracujemy w zespołach rozproszonych. Natomiast spotkania nieformalne, zupełnie niezwiązane z pracą, dają możliwość poznania drugiej osoby jako człowieka. Dobrze zadziała tu ustalenie wspólnych praktyk.
- Potrzeba rozwoju – większość osób ma potrzebę uczenia się czegoś nowego. Ważne będą jasno określone cele, które lider powinien komunikować, dawanie i dostawanie feedbacku, dzielenie się wiedzą, autonomia i decyzyjność.
Rola HR w budowaniu wellbeing w organizacji
Kluczowa jest rola wspierająca dla liderów. HR może pomóc w obszarach:
Wspieranie w budowaniu relacji
People Partner może pokazać jak budować relację, przez jakie formy kontaktu, jakie pytania zadawać i co taki lider powinien wiedzieć. Takie budowanie relacji skutkuje tym, że mamy zaufanie dwustronne – lidera do pracownika, pracownika do lidera. To jest bardzo ważny element zespołu, który też wpływa na innowacyjność, kreatywność. Tworzy poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Ja wtedy jestem otwarta i mówię co mam w głowie, nie kryguje się.
Delegowanie i dawanie autonomii
Pokazywanie, że otwarta rozmowa na dany temat to nic złego, nic strasznego. Można zadawać pytania wprost. Np. czego ty ode mnie potrzebujesz? Czyli wyjście od potrzeby. Jesteśmy w organizacji między innymi po to, żeby realizować swoje potrzeby. Ale firma też ma jakieś potrzeby. Więc zróbmy tak, żeby to zadziałało dla obu stron.
Bycie obecnym i wspieranie
Ja tutaj też bym kładła nacisk na pokazywanie, że elastyczność w pracy fajnie się dokłada do dobrostanu. To jest mocno inkluzywne podejście do osób z różnymi potrzebami.
Elastyczność w pracy dokłada się do poczucia dobrostanu. Służy innowacjom, lepszym rozwiązaniom i produktywności.
Nie do przecenienia jest znaczenie odpoczynku w pracy. I tutaj HR Partner może podkreślać to, jak lider daje przykład swojemu zespołowi. On jest takim wzorcem. Musi pokazywać, że odpoczywanie jest ok. Czyli sam musi brać urlopy, kończyć pracę o ludzkiej porze i nie wysyłać maili o 22.
Edukacja
Czynnikiem edukacyjnym jest praca na konkretnych, czasami bardzo trudnych przypadkach z pracownikami. Wsparcie HR Partnera dla lidera jest tutaj nie do przecenienia. Czasami oboje muszą się odnaleźć w jakiejś nowej sytuacji, ale wyobrażam sobie, że ze swoim doświadczeniem i ekspertyzą HR Partnerowi jest łatwiej odnaleźć się w sytuacji. A każda taka sytuacja i każde poradzenie sobie z nią buduje doświadczenie i pewność siebie w kolejnych działaniach z pracownikami. Dotyczy to także ważnego tematu jakim są kryzysy psychiczne w firmie.
Komunikacja
HR Partner może wspierać lidera w podkreślaniu, że komunikacja jest ważna. Czasami wydaje się, że jesteśmy na tym samym poziomie wiedzy, że pracownicy wiedzą dokładnie to co ja. A to często nie jest prawdą. Poza tym ważne jest komunikacja wizji, misji, wartości. Podłączanie pracowników do tej wizji. I do overcommunication. Czyli tego, co się dzieje w firmie. Jest to ważne szczególnie w zespołach rozproszonych.
Programy well-beingowe i zachęcanie do aktywności fizycznej
To jest wisienka na torcie. Programy, infolinie z psychologami, czy wyzwania sportowe – to są fajne rzeczy. Ale prawda jest taka, że jeżeli nie będziemy mieć tych innych fundamentów, to pracownicy będą z nas po prostu szydzić. Że my nie dbamy o prawdziwy dobrostan, że leczymy objawy, a nie przyczyny.
Pierwsze kroki – porady
Autorefleksja
Gdyby pojedynczy lider chciał zacząć, zrobić pierwsze kroki i zaadresować u siebie w organizacji temat wellbeingu to powiedziałabym, żeby zaczął od autorefleksji. I sięgnął do pytań: czy ja chcę coś zmienić w swoim działaniu? czy ja mogę być lepszym liderem? czy mogę zrobić coś inaczej w kontekście zarządzania moim zespołem? Może mogę coś robić inaczej, coś co będzie lepiej wpływało na samopoczucie moich pracowników.
Autorefleksja to jest pierwszy krok. Myślę, że jak już to się wydarzy, to dużo pracy za nami.
Uświadomienie potrzeb
Kolejny krok to jest uświadomienie sobie potrzeb pracowników. I przyjęcie takiej postawy, że ja chcę te potrzeby zaspokajać w miarę możliwości. Oczywiście uwzględniając nasze wspólne cele biznesowe. Bo zawsze po to tutaj się spotykamy, żeby robić pieniądze dla firmy. Czyli potrzebna jest otwarta głowa na inne osoby i na ich potrzeby.
Umiejętności przywódcze
Ostatni, bardzo ważny element to po prostu rada: skup się na rozwoju umiejętności przywódczych, włączając w to empatię, komunikację, aktywne słuchanie i rozwiązywanie problemów.
Dziękuję!
Photo by Lina Trochez on Unsplash
Skomentuj podcast