Storytelling. Jak opowiadać historie, które poruszą serca

Monika Chutnik
Storytelling. Jak opowiadać historie, które poruszą serca

Storytelling to kluczowa umiejętność liderów

Jeśli pracujesz jako lider w świecie biznesu, zapewne już zauważyłaś, że umiejętność opowiadania historii staje się nieocenionym narzędziem. Storytelling nie jest już tylko domeną artystów czy marketerów – to także jedna z technik komunikacji, którą potrzebują w swobodny sposób opanować menedżerowie, liderzy zespołów, a także profesjonaliści zajmujący się rozwojem organizacji. W niedawnym odcinku mojego podcastu A Step Ahead rozmawiałam z Yingdan Liu – ekspertką w dziedzinie komunikacji, przywództwa i storytellingu. To właśnie w tej rozmowie potwierdzamy, jak storytelling może wpłynąć na rozwój liderów i jakie są kluczowe zasady skutecznego opowiadania historii.

 

Storytelling jako narzędzie liderów

Podczas naszej rozmowy Yingdan podzieliła się opowieścią o przebiegu swojej zawodowej ścieżki. Okazało się, że momentem przełomowym w karierze była dla niej… przemowa Craiga Valentine’a, mistrza publicznych wystąpień, który opowiedział historię o pewnym dylemacie, przed którym stanął. W dylemacie chodziło o to, czy podjąć decyzję o realizacji swojego marzenia, czy pozostać w pracy, która gwarantowała podwyżkę. Przesłanie tej historii wywarło na Yingdan ogromne wrażenie i zainspirowało ją do podjęcia decyzji o założeniu własnej firmy. To tylko jeden przykład, jak historia może mieć ogromny wpływ na naszą decyzję o przyszłości.

Opowiadanie historii jest nie tylko skuteczną techniką przekonywania, ale także sposobem na zbudowanie relacji i zaufania. Storytelling nabiera znaczenia szczególnie teraz, gdy liderzy potrzebują wykazać się empatią i autentycznością.

 

„Pięć S” – Przewodnik po skutecznym opowiadaniu historii

W rozmowie z Yingdan wybrzmiał stworzony przez nią model „Pięciu S”, który stanowi praktyczny sposób budowania historii w sposób przemyślany i ustrukturyzowany. Oto kluczowe elementy tego modelu, które mogą pomóc każdemu liderowi stworzyć angażującą narrację:

  1. Start (Początek)
    Pierwszym krokiem jest wprowadzenie słuchacza w kontekst historii. Odpowiadasz na pytanie: Kiedy i gdzie miało miejsce wydarzenie?
    W tym miejscu nie chodzi o szczegółowe detale, ale o zarysowanie ram czasowych i miejsca akcji. Dobre rozpoczęcie historii pomaga ustawić scenę i przyciągnąć uwagę odbiorcy.
  2. Struggle (Walka)
    To moment, w którym przedstawiamy konflikt lub wyzwanie, które napotkał bohater naszej historii. Każdy z nas, słuchając opowieści, zaczyna się zastanawiać: „Co bym zrobił w tej sytuacji?”. Konflikt buduje napięcie, które jest kluczowe do angażowania słuchaczy. To w tym miejscu historia zaczyna się naprawdę rozwijać.
  3. Solve (Rozwiązanie)
    W tej części opowiadamy o rozwiązaniu problemu – to moment, kiedy pokazujemy, jakie działania zostały podjęte, aby przezwyciężyć trudności. Ważne jest, aby przedstawić sposób myślenia i podejmowane decyzje, które doprowadziły do zmiany sytuacji.
  4. Result (Rezultat)
    Tutaj dzielimy się efektami podjętych działań. To czas na prezentację wymiernych rezultatów – mogą to być konkretne liczby, wskaźniki sukcesu lub pozytywne zmiany, które miały miejsce dzięki podjętym krokom. Takie zakończenie historii podkreśla skuteczność rozwiązań, a dla liderów może stanowić mocny argument w przypadku prezentacji sukcesów ich zespołu.
  5. Standpoint (Punkt widzenia)
    Ostatni etap to kluczowa wiadomość, którą chcemy przekazać odbiorcy. To esencja naszej historii, która pozostaje w pamięci słuchaczy. Może to być inspirujące przesłanie, jak np. słynne zdanie, które usłyszała Yingdan od swojego mentora: „Your dream is not for sale.” Przesłanie, które ma za zadanie nie tylko przekazać wiedzę, ale także wywołać konkretne uczucia u odbiorcy.

 

Dlaczego storytelling jest tak ważny w biznesie?

Podczas naszej rozmowy Yingdan zwróciła uwagę na jedno z częstych nieporozumień związanych z storytellingiem w biznesie: „Opowiadanie historii to coś dla artystów, nie dla profesjonalistów.” W rzeczywistości storytelling jest potężnym narzędziem, które pozwala na lepsze wyjaśnienie nawet najbardziej technicznych kwestii. Zamiast podawać suche dane, lepiej opowiedzieć historię, która angażuje emocje słuchaczy.

Przekonuje choćby przykład zbierania datków na cele dobroczynne. Okazuje się, że organizacja charytatywna, która do zbierania datków wykorzystuje opowieści, jest w stanie zebrać kwotę dwukrotnie wyższą niż ta odwołująca się do najwyższej klasy faktów i danych. Staje się to możliwe dlatego, że opowieścią apeluje do emocji darczyńców, a nie do ich rozumu. Storytelling jest potężnym narzędziem – może zadecydować o efekcie końcowym.

 

Jak storytelling zmienia liderów?

Na szczęście storytelling to umiejętność, którą można opanować. Ten sam dyrektor może na wystąpieniu dla wszystkich pracowników dukać wyuczone słowa, ale może też przygotować i opowiedzieć historię… niektóre takie prezentacje kończą się nawet owacją na stojąco.

Liderzy, którzy opanowali sztukę storytellingu, są w stanie przekonywać, inspirować i budować więzi z zespołami. Dzięki historiiom mogą w prosty sposób przekazać swoje wartości, misję i wizję, co z kolei sprawia, że ich komunikacja staje się bardziej autentyczna i angażująca.

 

Storytelling jako element przywództwa

Podobnie jak każdy inny zestaw umiejętności, storytellingu możesz się nauczyć. Liderzy, którzy umieją opowiadać historie, potrafią zbudować zaufanie, wzmacniać zaangażowanie pracowników oraz skutecznie przekonywać do swoich pomysłów. Dlatego warto zacząć praktykować storytelling już dziś, korzystając z takich narzędzi jak model Pięciu S.

Zachęcam do odsłuchania całego odcinka A Step Ahead, w którym rozmawiamy o tym, jak storytelling zmienia sposób komunikacji liderów w biznesie. To umiejętność, która nie tylko może pomóc w codziennej pracy, ale i pozytywnie wpłynąć na rozwój kariery i organizacji.

 


Zachęcam do podzielenia się tym artykułem z kolegami i koleżankami, którzy mogliby skorzystać z tych cennych wskazówek. Jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi odcinkami podcastu i tekstami, zapraszam do zapisania się na newsletter (na górze po prawej). A jeśli masz ochotę rozwinąć swoje umiejętności i zacząć opowiadać piękne historie… no cóż, serdecznie zapraszam do indywidualnej lub grupowej pracy z nami ETTA. Go Global. Niech wypracowany wspólnie sukces stanie się kolejną piękną historią wartą opowiadania! 🙂

 

 

Img
Nie przegap nowych treści! Bądź zawsze O Krok Do Przodu
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj powiadomienia o nowych artykułach i podcastach. Nie zapomnij potwierdzić subskrypcji klikając w maila, którego ode mnie dostaniesz - dopiero wtedy naprawdę znajdziesz się wśród odbiorców :-)

Skomentuj artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Czytaj również