Slajdy, już masz? Zaraz zaraz! W świetnym przemówieniu świątecznym dla Twojego zespołu lub Twojego zakładu to nie o slajdy chodzi. Mogą Cię wspierać logicznie, wizualnie, ale najpierw…
Zacznij od najważniejszych spraw.
Świetne przemówienie noworoczne? Idź krok po kroku po wskazówkach, które tu znajdziesz i opracuj świetne przemówienie na święta!
W świetnym przemówieniu świątecznym to nie o slajdy chodzi.
First things first, czyli zacznij od najważniejszych spraw.
1. O czym chcesz powiedzieć?
Prawdopodobnie masz już kilka pomysłów, o czym chciałabyś powiedzieć swoim ludziom. Może to być podsumowanie wyników, Wasze osiągnięcia, może plany na nadchodzący rok? Może jakieś wyzwania, którym stawiliście czoła lub które Was czekają? Innowacje wprowadzone w minionym roku lub zestawienie świadczeń dla pracowników? Nowe osoby w zespole lub Wasze plany związane z zatrudnieniem?
Być może już zaczynasz sobie układać treści, zbierać dane. Bardzo dobrze, zbierz je razem w punkty lub mapę myśli. Za chwilkę do nich zajrzysz i zaczniesz z nimi pracować dalej – ale najpierw potrzebujesz odpowiedzieć sobie na najważniejsze pytania:
2. Jaki jest Twój kluczowy przekaz?
O czym tak naprawdę chcesz powiedzieć ludziom? Jakie są trzy kluczowe rzeczy, które chcesz im przekazać? Wypisz sobie trzy kluczowe kwestie, które chciałbyś, żeby ludzie wciągnęli z Twojej przemowy.
Pierwsza kluczowa kwestia to …………………………………………………….
Druga kluczowa kwestia to …………………………………………………….
A także …………………………………………………….
Jakie są trzy kluczowe kwestie, które chcesz im przekazać?
To może być na przykład:
A. Ten rok był trudny, ale daliśmy radę, B. Są jeszcze różne sprawy do rozwiązania, nie możemy spocząć na laurach, 3. Jak będziemy trzymać się razem jako zespół to damy radę i w kolejnym roku – i będzie fajnie.
Masz? Super! To są najważniejsze elementy, które powinny znaleźć się w Twoim przemówieniu. Idź dalej.
3. Który jeden przekaz jest kluczowy?
Z tych trzech elementów, które sobie wypisałaś, który jeden jest najważniejszy, kluczowy? Który jest tą najważniejszą treścią, której jak ludzie nie pojmą to będzie klapa, a Ty nie osiągniesz swojego celu na to przemówienie?
Nawet jeśli to trudny wybór (wcale nie zawsze), podejmij taką decyzję. Wybierz jeden kluczowy przekaz.
Mój kluczowy przekaz to ……………………………………………………. .
Jeśli miałbyś podsumować swoją przemowę jednym zdaniem, jak ono brzmi?
Jednym zdaniem: …………………………………………………….
Jednym słowem? …………………………………………………….
Na przykład:
Ludzie są ważni.
To, co właśnie zrobiłeś, to bardzo ważne działanie. Kwestia, którą sobie tu wypisałaś stanie się osią Twojego przemówienia. Zacznij wokół niej organizować wszystkie swoje myśli wokół przemówienia. Ta kwestia potrzebuje wyzierać z każdego slajdu, z Twojej postawy, z każdej części prezentacji. Jak o to zadbać? Zaraz się tym zajmiemy.
4. Dlaczego to jest ważne?
Znasz ten mega bestseller Simona Sinka „Zaczynaj od Dlaczego?”. Nasz mózg chce najpierw wiedzieć dlaczego ma się czymś zainteresować, dopiero potem obdarza uwagą to co się dzieje. Ty potrzebujesz dać sobie większą perspektywę – po to, żebyś w następnym kroku mogła dać ją Twoim odbiorcom. Zatem, co odpowiesz na pytanie:
Co sprawia, że ten kluczowy przekaz jest ważny? Jaka większa rzecz staje się dzięki temu możliwa? Co jeszcze?
……………………………………………………. ……………………………………………………. …………………………………………………….
Na przykład:
Chcę żeby ludzie wiedzieli że są dla nas ważni, bo w najbliższym roku czeka nas dużo wyzwań. Chcę tworzyć silny i zmotywowany zespół, żeby trzymać się razem i stawić tym wyzwaniom czoła. Chcę, żeby wszyscy wiedzieli, że możemy na siebie liczyć. Że warto z nami pracować i że warto pracować razem. Razem damy radę.
Teraz jest jasne, dlaczego kwestia kluczowa jest naprawdę kluczowa. Teraz także Ty lepiej wiesz, po co Ci to przemówienie!
5. A w tym, co jest ważne dla ludzi?
Dotychczas pracujemy nad tym, co Ty chcesz powiedzieć. Ale powiedzieć to nie wszystko. Jeśli coś mówisz, chcesz żeby inni Cię usłyszeli. Dlatego potrzebujesz wejść na chwilę w buty Twoich odbiorców. Popatrz na Twoją odpowiedź z Kroku 4 i obróć perspektywę:
Co dla Twoich ludzi, tych którzy będą słuchać Twojego przemówienia, jest w tym ważne? Jaki ich interes, jaka potrzeba będą dzięki temu zaadresowane?
…………………………………………………….
Na przykład:
Chcę żeby ludzie dobrze się czuli w tej firmie, żeby wiedzieli że mogą na siebie liczyć, że ten zakład dba o nich, że nie są anonimowi. Pragnę tego, żeby wyzwania, które przed nami stają, widzieli także jako możliwości dla siebie. Chcę żeby czuli że ta firma to jest dobre miejsce pracy dla ludzi.
Masz to? Wow! Zrobiłaś już kawał roboty 🙂 Idziemy dalej. Dalej patrzmy na Twoich odbiorców. Na co by Ci było przemówienie, które nie trafi do odbiorców?
6. Co chcesz, żeby ludzie wynieśli ze spotkania?
Żeby co myśleli, czuli, robili? Konkretnie:
Jaka główna myśl ma im towarzyszyć? …………………………………………………….
Jakie uczucie, emocja ma im towarzyszyć? …………………………………………………….
Co mieliby zacząć robić jako owoc spotkania? …………………………………………………….
Na przykład:
Myśli: To jest dobre miejsce pracy, gdzie dba się o ludzi.
Uczucia: Dobre uczucie zadbania i przyjemnej atmosfery
Działania: Poprawki i udoskonalenia procesów
Te elementy będziesz potrzebowała włączyć w Twoje przemówienie. Będą widoczne jako Twoja postawa, kontekst zdań. Być może działania umieścisz jako call to action na końcu przemówienia.
Jesteś już prawie gotowy! Teraz jeszcze
7. Technikalia.
Ile czasu chcesz przeznaczyć na spotkanie?
Zapraszając na spotkanie, potrzebujesz dać znać ludziom, jak mogą planować swój czas. Moja rada: pół godziny to maksimum i być może nawet trochę za długie, ryzyko że Twój główny przekaz się rozmyje staje się naprawdę duże. 10 minut może być krótko, ale już wystarczająco. Proponuję oscyluj wokół 20 minut całego czasu, z jednej strony będziesz miała wystarczająco dużo czasu na garść szczegółów, ale nie będzie to zbyt długie i nudne dla ludzi. W ciągu tych 20 minut 10-12 minut może zająć Twoje mówienie, resztę zaplanuj na przedstawianie osób, pytania i inne działania, które będą potrzebne wokół Twojej przemowy.
Lepiej 10 minut, konkretnie i na temat (czyli – bezpośrednio o Twoim kluczowym przekazie!) niż 30 minut i główny przekaz rozmyty w gadaninie. Nagadasz się, a Twój główny cel… zaginie w nawale słów. Przecież przygotowałeś przemówienie w jakimś konkretnym celu. Po co Ci przemówienie, które nie osiąga Twojego celu?
Jakie treści chcesz pokazać?
O dziwo, to pytanie znajduje się teraz w technikaliach. Ale teraz chyba rozumiesz już, dlaczego?
Wracamy do Kroku 1 i teraz treści, o których myślałaś, przeglądamy pod kątem Twojego celu na przemówienie.
Najpierw sito:
- Prowadzą nas do celu? Zostawiamy.
- Zabierają nas od celu, rozmywają cel – usuwamy. Można będzie je przekazać pracownikom w inny sposób, przy innej okazji. Na przykład, szczegóły dotyczące wyników za zeszły rok będzie można wysłać mailem, umieścić w magazynie pracowniczym, na tablicach informacyjnych, a nawet jako ulotkę dać każdemu pracownikowi do ręki – sposobów jest mnóstwo. Jeśli nie pasują do Twojego celu na przemówienie – eliminuj.
Przykładowa prosta struktura treści na przemówienie na koniec roku to:
1. Twój kluczowy przekaz
2. Spojrzenie wstecz – wyniki, refleksje za miniony rok. Możesz pochwalić zespół za wysiłek, podsumowanie roku to doskonała okazja!
3. Spojrzenie do przodu i plany na nadchodzący rok, zakończone call to action dla ludzi (o jakie działania ich prosisz).
8. Jak zadbasz o to, żeby Twój kluczowy przekaz był wszędzie widoczny?
Jeśli już opracowałaś slajdy, przy każdym zastanów się: jak jest związany z Twoim kluczowym przekazem? Zapisz sobie jedno zdanie na ten temat w notatkach przy każdym slajdzie. To będzie Twój kluczowy przekaz z każdego slajdu.
Każdy slajd powiąż z Twoją kluczową treścią.
Każdy slajd powiąż z Twoją kluczową treścią.
Na przykład:
To są nasze wyniki za kończący się rok. Osiągnęliśmy je dzięki wspólnej pracy ludzi. Jasna sprawa, że tu ludzie są ważni.
9. Przećwicz przemówienie.
Powiedz to, co chcesz powiedzieć na przemowie. Mówiąc na głos odkryjesz, że to co świetnie układa się w Twojej głowie, potrzebuje określonych słów, a niektóre zwroty nie są tak zgrabne jak byś chciała. Jak je wypowiesz i usłyszysz, będziesz wiedziała co trzeba zmienić. Możesz poprosić kogoś, żeby posłuchał Twojego przemówienia – najpewniej zauważy rzeczy, na które Ty nie zwróciłeś uwagi.
Jeśli chcesz czuć się świetnie przygotowany, możesz też nagrać swoje przemówienie na smartfona, żeby potem je sobie obejrzeć.
Oglądając, najpierw wyłącz dźwięk i patrz tylko na postawę, kontakt wzrokowy, wyraz twarzy. Popatrz na siebie oczami odbiorcy i poczuj – co ten facet, co ta babka chce mi powiedzieć? Zwróć uwagę czy Twoje ciało mówi to samo co Twoje usta! Jak stoisz kiedy wypowiadasz kluczowe kwestie – ludzie najpierw Cie zobaczą, a potem usłyszą Twoje słowa.
Oglądając drugi raz, włącz dźwięk i słuchaj swoich słów.
Podsumuj sobie:
- Z czego jesteś zadowolona, za co możesz się pochwalić? Co robisz dobrze?
- Co trzeba by jeszcze zmienić?
Zmień i przećwicz jeszcze raz.
10. Czytelne slajdy.
Teraz widzisz, że slajdy… są na samym końcu Twoich przygotowań. Dobrze przygotowane przemówienie jest świetne także bez slajdów. Najważniejszy jest Twój kluczowy przekaz.
Dopieść slajdy, nie za dużo treści, proponuję 5 linijek tekstu na slajd.
Zadbaj o wielkość czcionki – część ludzi może być dalej od ekranu, warto żeby wszyscy dobrze widzieli Twoje treści.
Zadbaj o firmową czcionkę, layout, grafiki.
Jesteś gotowa, jesteś gotowy! 🙂
Dużo radości i sukcesów w nadchodzącym roku!
Co jest Twoją mocną stroną podczas przemówień? Podziel się w komentarzu.
Skomentuj artykuł