Czujesz, że czas na zmiany? Być może coś Ci przeszkadza, ale nie wiesz jak to zmienić? Chciałbyś wypracować nowe rozwiązania problemów? Poznaj świetne narzędzie do kwestionowania dotychczasowych założeń i rozwijania pomysłów. Czas na nowe! Zadaj 20 pytań!
CO TO JEST?
20 pytań, narzędzie które poznałam u Bernarda Frugi. Bardzo jasna struktura pozwala na zobrazowanie procesu pracy nad dotychczasowymi założeniami w postaci tabeli:
Co | Gdzie | Kiedy | Kto | Jak | |
OBECNY SPOSÓB | Co jest? Co się dzieje? | Gdzie to ma miejsce? | Kiedy to się odbywa? | Kto to robi? | Jak to jest robione? |
PRZYCZYNA | Dlaczego to robić? | Dlaczego robić to tam? | Dlaczego robić to wtedy? | Dlaczego właśnie oni? | Dlaczego w ten sposób? |
NOWY SPOSÓB | Czy możemy zrobić coś innego? | Czy możemy to robić gdzie indziej? | Czy możemy to robić w innym czasie? | Czy ktoś inny może to robić? | Czy możemy to robić w inny sposób? |
JAK Z TYM PRACOWAĆ?
Widzicie, że praca nad poszukiwaniem rozwiązań i zmianą dotychczasowych założeń zaczyna się od rozpoznania założeń, na bazie których działamy teraz.
Analiza przyczyny to być może nie analityczne dokopywanie się do źródła tak jak to robi 5 Why, jednak oparcie jej o pięć różnych kryteriów „Co – Gdzie – Kiedy – Kto – Jak” pozwala na uzyskanie szerszego spojrzenia na temat, nad którym pracujemy.
Tych samych kryteriów użyjemy do wypracowania nowych sposobów działania.
JAK I KIEDY STOSOWAĆ 20 PYTAŃ?
Najfajniejsze efekty może dać praca nad pytaniami w zespole. Już samo wspólne zastanawianie się i dyskutowanie, z czego wynikają nasze obecne działania i jak można by je zmienić może być wzbogacające. 20 pytań może być uważane za narzędzie „samonawigujące się” – kroczenie po kolei przez pytania pozwoli Wam w największym stopniu skupić się nad sednem zagadnienia, nad którym zdecydowaliście się pracować.
Najlepsze efekty może dać Wam praca kolumna po kolumnie. Możecie też wybierać kolumny w kolejności, którą określicie wedle Waszych preferencji. Spokojnie dostosujcie sobie pytania wewnątrz każdego kategorii do Waszych konkretnych realiów.
20 pytań możesz stosować także do Twojej samodzielnej pracy nad kwestią, która zaczęła Ci przeszkadzać lub którą chcesz udoskonalić, odświeżyć lub zmienić. Osobiście uważam, że w grupie lub z drugą osobą może być łatwiej uzyskać szersze spojrzenie, jednak pracując samemu także masz spore pole do popisu 🙂
Ze swojej strony proponuję jeszcze: kiedy zwołasz jakąś grupę ludzi do pracy w formule 20 pytań, wyjaśnij Po Co. W końcu komunikacja jest jak wiaderko z piaskiem – żeby dobrze przebiegała Wasza praca, potrzebujesz nadać jej kontekst.
W pracy nad jaką kwestią zdecydujesz się użyć 20 pytań? Podziel się w komentarzu! 😊
EDIT: Zdradzę Wam jeszcze sekret: zainspirowani narzędziem – a przede wszystkim wiedzeni czujną potrzebą zmiany – zdecydowaliśmy się poszukiwać nowych rozwiązań na stare sprawy w ETTA właśnie za pomocą narzędzia 20 pytań. Rozmowy prowadzimy w naszym 3-4-osobowym gronie core team, przeznaczając na to 1-2 spotkania tygodniowo, każde po godzince żeby się zbytnio nie znużyć. Rozmawiamy już drugi miesiąc i jesteśmy zdumieni, jak niezwykłą spójność uzyskujemy poprzez ustrukturyzowaną dyskusję oraz jak innowacyjne pojawiają się pomysły. Część z nich nieśmiało wyzierała z indywidualnych rozmów także wcześniej, ale dopiero teraz, gdy w dyskusję jesteśmy zaangażowani wszyscy oraz gdy istnieje pewna globalna struktura, rzeczywiście możemy je rozwinąć. Sama jestem ciekawa, jaka będzie ETTA na wejściu w swoją drugą dekadę! Trzymajcie kciuki, a kto ma dla ETTA podpowiedzi niech także się podzieli w komentarzach!
Dziękuję Monika za kolejne ciekawe narzędzie. Cieszę się, że zdecydowałaś się dzielić regularnie swoją wiedzą
Potencjał 20 pytań znacznie przerósł moje początkowe oczekiwania! Pracowaliśmy tym narzędziem tworząc nową strategię firmy ETTA Leadership & Culture. Jeślibyś chciała wykorzystać je do podobnych działań w gronie kluczowych osób (serdecznie polecam), dam jeszcze jedną rekomendację: godzinę rozmów we własnym gronie balansujcie dwoma godzinami rozmów poza firmą, na te same tematy – z Waszymi Klientami i partnerami. Gwarantuję, że głębokość wniosków będzie zaskakująca. 🙂