Tę checklistę opracowałam na warsztat
Jak lider projektu może łączyć pokolenia? Inkluzywność i bezpieczeństwo psychologiczne w praktyce
na PAM Summit. Choć jest materiałem dla uczestników mojej sesji, postanowiłam się nią podzielić także z Wami. Bezpieczeństwo psychologiczne nie tylko jest fundamentem inkluzywnego przywództwa, lecz także niezbędnym wymogiem osiągania wyników w zdrowy i trwały sposób. Wierzę, że ta checklista może być użyteczna w Waszej pracy liderów zespołów, project managerów, HR wspierających organizację oraz dla trenerów biznesu.
Budowanie psychologicznego bezpieczeństwa w wielopokoleniowym zespole
CHECKLISTA PMa
Jak korzystać z checklisty?
- Oceń się w każdym punkcie na skali 1 (mało/rzadko) – 3 (dużo/często).
- Wybierz trzy punkty, nad którymi chcesz pracować w najbliższym czasie.
- Możesz też wykorzystać listę jako narzędzie refleksji dla całego zespołu, np. podczas retrospektywy.
- POSTAWA LIDERSKA
- Regularnie pokazuję, że każdy głos w zespole jest ważny, niezależnie od stażu czy wieku.
- Reaguję na przerywanie lub ignorowanie wypowiedzi – egzekwuję zasady szacunku.
- Jestem świadoma_y własnych uprzedzeń wobec różnych pokoleń i pracuję nad ich neutralizacją.
- Aktywnie zapraszam do wypowiedzi osoby cichsze, nie zakładając, że kiedyś w końcu same się odezwą.
- KOMUNIKACJA I SPOTKANIA
- Spotkania prowadzę w sposób, który równoważy dominujące i mniej słyszalne głosy.
- Używam języka zrozumiałego dla wszystkich pokoleń – unikam żargonu, skrótów branżowych lub technologicznych bez wyjaśnień.
- Upewniam się, że każdy rozumie kontekst i cel zmian – unikam założeń typu „to przecież oczywiste”.
- Tworzę przestrzeń na zadawanie pytań w bezpieczny sposób (np. przez anonimowe tablice, czaty, follow-upy).
- WSPÓŁPRACA I INTEGRACJA POKOLEŃ
- Zachęcam do wspólnego rozwiązywania problemów w parach lub mikrozespołach łączących osoby z różnych pokoleń.
- Wspieram reverse mentoring – np. młodsi uczą starszych nowych technologii, starsi dzielą się doświadczeniem.
- W działaniach zespołowych rotuję role i odpowiedzialności, aby nie powielać schematów „młody = technologia”, „starszy = nadzór”.
- Dbam o różnorodność reprezentacji (np. głosy wszystkich grup wiekowych są obecne w decyzjach, prezentacjach, spotkaniach z klientem).
- RYTUAŁY I NAWYKI ZESPOŁU
- Prowadzimy regularnie retrospekcje lub ewaluacje współpracy, uwzględniające różne perspektywy wiekowe.
- W zespole istnieją mechanizmy zgłaszania nieporozumień lub napięć, które są bezpieczne i realnie działają.
- Celebrujemy różnorodność doświadczeń – np. przez storytelling, spotkania z okazji jubileuszy, „dzielenie się lekcjami”.
- Mam przygotowany sposób, by szybko reagować na mikro-agresje (np. żarty z wieku, stereotypy, ignorowanie).
- SAMOŚWIADOMOŚĆ I ROZWÓJ
- Regularnie reflektuję, czy tworzę warunki sprzyjające otwartości – pytam o feedback z różnych grup wiekowych.
- Poszerzam swoją wiedzę o stylach pracy i potrzebach różnych pokoleń.
- Angażuję się w rozwój kompetencji związanych z inkluzywnością, empatycznym słuchaniem i zarządzaniem różnorodnością.
Jak widzicie, spory tu focus na kwestie związane z różnorodnością pokoleń, starszymi i młodszymi członkami zespołu. Wszystkie te fragmenty zaznaczyłam specjalnie innym kolorem, żebyście widzieli, w jaki sposób bezpośrednio adresujemy tą checklistą bezpieczeństwo psychologiczne w zespole wielopokoleniowym – to właśnie był przecież temat warsztatu.
Checklistę możecie jednak uważać także za bardziej uniwersalną i odnoszącą się do bezpieczeństwa psychologicznego w zespole nie tylko zróżnicowanym wiekowo. Pod fragmenty checklisty zaznaczone kolorem wstawcie dowolne kategorie: płeć, wykształcenie, język, pochodzenie, kulturę, wiek.
Checklista nie jest zestawem “uniwersalnej i jedynej” prawdy na temat bezpieczeństwa psychologicznego w zespole. To raczej punkt wyjściowy do rozmowy, papierek lakmusowy, który pozwoli Wam szybciej wyłapać szczegóły, jeśli w zespole czegoś brakuje lub coś niedomaga. Jest też dobrym narzędziem self-check, które pozwoli Ci zrozumieć, jakim liderem czy liderką projektu jesteś – i jakie jeszcze praktyki dobrego zarządzania możesz wdrożyć w swoim teamie.
W ETTA. Go Global pracujemy z liderami i zespołami: różnorodnymi, wielopokoleniowymi, wielokulturowymi, wirtualnymi. Klienci zapraszają nas tam, gdzie zespoły napotykają trudności we współpracy – a często także tam, gdzie szukają dobrych partnerów do rozwoju i mądrego budowania zespołu.
Wiemy, że skuteczne przywództwo wymaga dbałości o rozwój na trzech kluczowych poziomach:
-
Indywidualne kompetencje pracowników – by mogli w pełni wnosić swoją wartość w realizację celów.
-
Zespół jako system – z jasno określonymi zasadami współpracy, odpowiedzialności i wymiany wiedzy.
-
Lider w swojej roli – jako osoba, która nadaje kierunek, podejmuje decyzje i tworzy przestrzeń do efektywnego działania.
Nasz zespół trenerów i konsultantów wspiera liderów w pracy na każdym z tych poziomów – z uwzględnieniem realiów biznesu, dynamiki projektów i specyfiki branży. Zapraszamy do rozmowy – wspólnie znajdziemy rozwiązania, które przełożą się na trwałe efekty w Twoim zespole i organizacji. ETTA. Go Global
Skomentuj artykuł