Checklista PMa: Budowanie bezpieczeństwa psychologicznego w wielopokoleniowym zespole

Monika Chutnik

Tę checklistę opracowałam na warsztat

Jak lider projektu może łączyć pokolenia? Inkluzywność i bezpieczeństwo psychologiczne w praktyce

na PAM Summit. Choć jest materiałem dla uczestników mojej sesji, postanowiłam się nią podzielić także z Wami. Bezpieczeństwo psychologiczne nie tylko jest fundamentem inkluzywnego przywództwa, lecz także niezbędnym wymogiem osiągania wyników w zdrowy i trwały sposób. Wierzę, że ta checklista może być użyteczna w Waszej pracy liderów zespołów, project managerów, HR wspierających organizację oraz dla trenerów biznesu.

 


 

Budowanie psychologicznego bezpieczeństwa w wielopokoleniowym zespole

CHECKLISTA PMa

 

Jak korzystać z checklisty?

  • Oceń się w każdym punkcie na skali  1 (mało/rzadko) – 3 (dużo/często).
  • Wybierz trzy punkty, nad którymi chcesz pracować w najbliższym czasie.
  • Możesz też wykorzystać listę jako narzędzie refleksji dla całego zespołu, np. podczas retrospektywy.

 


  1. POSTAWA LIDERSKA
  • Regularnie pokazuję, że każdy głos w zespole jest ważny, niezależnie od stażu czy wieku.
  • Reaguję na przerywanie lub ignorowanie wypowiedzi – egzekwuję zasady szacunku.
  • Jestem świadoma_y własnych uprzedzeń wobec różnych pokoleń i pracuję nad ich neutralizacją.
  • Aktywnie zapraszam do wypowiedzi osoby cichsze, nie zakładając, że kiedyś w końcu same się odezwą.

 

  1. KOMUNIKACJA I SPOTKANIA
  • Spotkania prowadzę w sposób, który równoważy dominujące i mniej słyszalne głosy.
  • Używam języka zrozumiałego dla wszystkich pokoleń – unikam żargonu, skrótów branżowych lub technologicznych bez wyjaśnień.
  • Upewniam się, że każdy rozumie kontekst i cel zmian – unikam założeń typu „to przecież oczywiste”.
  • Tworzę przestrzeń na zadawanie pytań w bezpieczny sposób (np. przez anonimowe tablice, czaty, follow-upy).

 

  1. WSPÓŁPRACA I INTEGRACJA POKOLEŃ
  • Zachęcam do wspólnego rozwiązywania problemów w parach lub mikrozespołach łączących osoby z różnych pokoleń.
  • Wspieram reverse mentoring – np. młodsi uczą starszych nowych technologii, starsi dzielą się doświadczeniem.
  • W działaniach zespołowych rotuję role i odpowiedzialności, aby nie powielać schematów „młody = technologia”, „starszy = nadzór”.
  • Dbam o różnorodność reprezentacji (np. głosy wszystkich grup wiekowych są obecne w decyzjach, prezentacjach, spotkaniach z klientem).

 

  1. RYTUAŁY I NAWYKI ZESPOŁU
  • Prowadzimy regularnie retrospekcje lub ewaluacje współpracy, uwzględniające różne perspektywy wiekowe.
  • W zespole istnieją mechanizmy zgłaszania nieporozumień lub napięć, które są bezpieczne i realnie działają.
  • Celebrujemy różnorodność doświadczeń – np. przez storytelling, spotkania z okazji jubileuszy, „dzielenie się lekcjami”.
  • Mam przygotowany sposób, by szybko reagować na mikro-agresje (np. żarty z wieku, stereotypy, ignorowanie).

 

  1. SAMOŚWIADOMOŚĆ I ROZWÓJ
  • Regularnie reflektuję, czy tworzę warunki sprzyjające otwartości – pytam o feedback z różnych grup wiekowych.
  • Poszerzam swoją wiedzę o stylach pracy i potrzebach różnych pokoleń.
  • Angażuję się w rozwój kompetencji związanych z inkluzywnością, empatycznym słuchaniem i zarządzaniem różnorodnością.

 

 


 

Jak widzicie, spory tu focus na kwestie związane z różnorodnością pokoleń, starszymi i młodszymi członkami zespołu. Wszystkie te fragmenty zaznaczyłam specjalnie innym kolorem, żebyście widzieli, w jaki sposób bezpośrednio adresujemy tą checklistą bezpieczeństwo psychologiczne w zespole wielopokoleniowym – to właśnie był przecież temat warsztatu. 

Checklistę możecie jednak uważać także za bardziej uniwersalną i odnoszącą się do bezpieczeństwa psychologicznego w zespole nie tylko zróżnicowanym wiekowo. Pod fragmenty checklisty zaznaczone kolorem wstawcie dowolne kategorie: płeć, wykształcenie, język, pochodzenie, kulturę, wiek.

Checklista nie jest zestawem “uniwersalnej i jedynej” prawdy na temat bezpieczeństwa psychologicznego w zespole. To raczej punkt wyjściowy do rozmowy, papierek lakmusowy, który pozwoli Wam szybciej wyłapać szczegóły, jeśli w zespole czegoś brakuje lub coś niedomaga. Jest też dobrym narzędziem self-check, które pozwoli Ci zrozumieć, jakim liderem czy liderką projektu jesteś – i jakie jeszcze praktyki dobrego zarządzania możesz wdrożyć w swoim teamie.

 

 


 

W ETTA. Go Global pracujemy z liderami i zespołami: różnorodnymi, wielopokoleniowymi, wielokulturowymi, wirtualnymi. Klienci zapraszają nas tam, gdzie zespoły napotykają trudności we współpracy – a często także tam, gdzie szukają dobrych partnerów do rozwoju i mądrego budowania zespołu.

Wiemy, że skuteczne przywództwo wymaga dbałości o rozwój na trzech kluczowych poziomach:

  1. Indywidualne kompetencje pracowników – by mogli w pełni wnosić swoją wartość w realizację celów.

  2. Zespół jako system – z jasno określonymi zasadami współpracy, odpowiedzialności i wymiany wiedzy.

  3. Lider w swojej roli – jako osoba, która nadaje kierunek, podejmuje decyzje i tworzy przestrzeń do efektywnego działania.

Nasz zespół trenerów i konsultantów wspiera liderów w pracy na każdym z tych poziomów – z uwzględnieniem realiów biznesu, dynamiki projektów i specyfiki branży. Zapraszamy do rozmowy – wspólnie znajdziemy rozwiązania, które przełożą się na trwałe efekty w Twoim zespole i organizacji. ETTA. Go Global

 


 

Img
Nie przegap nowych treści! Bądź zawsze O Krok Do Przodu
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj powiadomienia o nowych artykułach i podcastach. Nie zapomnij potwierdzić subskrypcji klikając w maila, którego ode mnie dostaniesz - dopiero wtedy naprawdę znajdziesz się wśród odbiorców :-)

Skomentuj artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Czytaj również