Książkę pod redakcją Sylwii Przytuły znalazłam opatrzoną osobistą jej dedykacją w skrzynce pocztowej, to była miła niespodzianka! Kilka miesięcy wcześniej brałam udział w panelu ekspertów dyskutujących o zarządzaniu różnorodnością w polskich realiach.Dzieliłam się tam doświadczeniem w pracy doradczej i trenerskiej w zarządzaniu różnorodnością dla polskiego i międzynarodowego biznesu, a przede wszystkim z dużą przyjemnością słuchałam doświadczeń i wypowiedzi panelistów. Znalazłam się w wybornym gronie, bo obecni byli
- Marzena Strzelczak, dyrektor Forum Odpowiedzialnego Biznesu i koordynatorka Karty Różnorodności,
- Hiroki Nukui, reprezentujący japońską firmę NSK Steering Systems Europe,
- Lilla Jaroń, wicedyrektor Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy, a wcześniej Wiceminister Edukacji Narodowej,
- Ellina Lollis, praktyk biznesu, kierowników międzynarodowych projektów na terenie Europy, Rosji, w karach WNP i rynkach Bliskiego Wschodu,
- Barbara Górka, doradczyni kariery i reprezentantka Fundacji IMAGO,
- Malwina Bakalarska, doktor nauk społecznych PAN
- oraz oczywiście autorka prof. nadzw. UE we Wrocławiu Sylwia Przytuła.
W książce znajdziecie sporo pożytecznych treści. Mnie osobiście zainteresowało zestawienie sposobów rozumienia CSR – społecznej odpowiedzialności biznesu – i Diversity Management, zarządzania różnorodnością. Ciekawie jest zobaczyć, jak ewoluowało rozumienie i znaczenie CSR w biznesie. Może uda mi się o tym sporządzić kolejny artykuł 🙂 Interesujący materiał z badań longitiudonalnych (czyli prowadzonych przez długi okres czasu na tej samej grupie) zaprezentowała Alicja Smolbik-Jęczmień w artykule Różnorodność pracowników w wymiarze wielopokoleniowości, pokazując, że pokolenia i ich charakterystyki zmieniają się wraz z upływem czasu. Pokolenie X to nie zawsze ten sam opis i te same zachowania, tak samo jak zmienia się Pokolenie Y i jego cechy – i wobec tego żadne praktyki zarządzania nie są wypracowane raz na zawsze!
Sporą dozę konkretu zaprezentowały Aneta Długopolska-Mikonowicz i Aleksandra Wojeciechowska we wspólnym artykule Zarządzanie zróżnicowanymi pracownikami jako element CSR. Aneta i Ola podają tam konkretne praktyki i polityki CSR i zarządzania różnorodnością konkretnych firm, wśród nich Credit Agricole, Credit Suisse, Google, PwC oraz INFOR. Dobrze opisane, mogą stanowić benchmarki dla innych, mniej zaawansowanych biznesów, a także wskazówkę dla potencjalnych partnerów. Już tydzień po otrzymaniu książki byłam w stanie podzielić się rekomendacją do artykułu z osobą poszukującą partnerów w inicjatywie z obszaru zarządzania różnorodnością dla edukacji. Trzymam kciuki!
Czy nasze dyskusje podczas panelu zostały zapisane toczka w toczkę? Pamiętam go trochę inaczej. Mój język jest mocno zanieczyszczony i mówię „Opowiem Wam takiego kejsa”, a raczej nie powiem „Odwołam się do pewnej historii” 😉 Może jednak taki sposób zapisu wygląda po prostu bardziej elegancko. Nie jest łatwo zapisać rwane zdania panelistów, w dyskusji która toczy się na żywo, więc tak czy inaczej duży szacunek dla autorek!
Cała publikacja ma wymiar bardziej naukowy niż biznesowy. Jeśli jednak chcecie się nieco podedukować w obszarze zarządzania różnorodnością, może być fajnym źródłem 🙂
Wydawca PWN, 2019, ISBN 978-83-01-20620-8.
Skomentuj artykuł