OKDP 009: Z sali szkoleniowej do virtual classroom – droga konieczności i odkryć

O Krok Do Przodu – to podcast dla wszystkich, którzy
zajmują się wprowadzaniem zmian. Niech Wam się przyda
w zespole, w firmie i we własnym życiu.

Monika Chutnik
Monika Chutnik
Z sali szkoleniowej do virtual classroom – droga konieczności i odkryć

Ten podcast przeznaczam tym z Was, którzy ● pracują w roli HR lub ● jako trenerzy wewnętrzni albo ● w obszarze Learning & Development w organizacjach oraz ● tym z Was którzy pracują jako trenerzy zewnętrzni i znaleźli się w sytuacji, kiedy potrzebują rozważyć przełączenie się na pracę online.

Opowiem Wam o moich własnych doświadczeniach związanych ze zrobieniem kroku z sali szkoleniowej fizycznej do wirtualnej, opowiem Wam jak to się stało że podjęłam taki krok, w jaki sposób myślałam wtedy ja i my razem jako zespół o podejściu do takiej zmiany i co nam pomogło w udanym przejściu „z realu w virtual”.

Mam nadzieję, że wysłuchawszy mojej historii będziecie mogli zaczerpnąć garść pomysłów na to, jak Wy możecie zrobić krok z sali szkoleniowej do virtual classroom – jeżeli taki krok Was w tej chwili czeka.

 

Czego dowiecie się po wysłuchaniu tego odcinka?

  • Co robiłam jako Learning & Development konsultant na EMEA w dużej amerykańskiej firmie
  • Jak wyglądał zespół L&D w portfolio Leadership, Management & People Development i jakiemu popytowi na rozwój musiał sprostać
  • Co stało się w 2008 i jak kryzys wpłynął na moją pracę
  • Przed jakimi niewiadomymi stanęliśmy jako zespół L&D EMEA
  • Jak poczucie misji pomogło nam podjąć decyzję co do następnych kroków
  • Co mieliśmy – a raczej, czego nie mieliśmy – na początku drogi w stronę szkoleń online
  • Do czego odnosiliśmy nasze wyobrażenia o pracy trenera online i jak przełożyło się to na nasze zestawy trenerskie
  • Jakie było nasze główne wyzwanie w przerzucaniu się na virtual classroom
  • Jakie możliwości dawała platforma, którą dysponowaliśmy
  • Od czego zaczęliśmy i jak przełamywaliśmy pierwsze bariery
  • Jakiego formatu kursy musieliśmy przerzucić na online
  • Od którego szkolenia zdecydowaliśmy się zacząć nasze działania online i dlaczego
  • Jak wybieraliśmy treści szkoleniowe na formę online
  • Dlaczego duety trenerskie stały się dla nas dobrym rozwiązaniem
  • Jak prowadzenie wirtualnych warsztatów przekładało się na przepustowość naszego zespołu
  • Na ile była nam jako zespołowi znana wirtualna współpraca w ogóle
  • Jakiej długości sesje szkoleniowe planowaliśmy i z czego to wynikało
  • Jaki poziom oczekiwań postawiliśmy sobie na początku i jaki stan mentalny nam towarzyszył
  • Jakie były nasze pierwsze doświadczenia, co nas frustrowało
  • Jak rotowaliśmy role w duetach trenerskich i na czym te role polegały
  • Co działo się po pierwszych sesjach i jak z tego skorzystaliśmy
  • Jaki największy materiał przerobiliśmy na kurs online, jaki uzyskał wymiar godzinowy i jakie były tego efekty
  • Co uczestnicy mówili po pierwszym dniu najbardziej intensywnego kursu – a co ostatniego dnia. Jaka była dla nich największa wartość i dlaczego dla niektórych był to najlepszy kurs w życiu
  • Jak zmieniało się doświadczenie Uczestników przez kolejne dni wirtualnego warsztatu
  • Jakie było nasze doświadczenie pracy w wirtualnym kontekście

a potem także lista wskazówek #wirtualne #warsztaty #jakzacząć

  • Jakie osoby są zaangażowane w sesję online i na czym polegają ich role
  • Jak wygląda wymiana energii w wirtualnej sali szkoleniowej i jak potrzebujecie zarządzać własną energią
  • Na które elementy pracy z głosem warto zwrócić uwagę i jak można je ćwiczyć
  • Do kogo możesz się porównać gdy pracujesz z grupami wirtualnie lub z wirtualną publicznością
  • Na jakie własne reakcje potrzebujesz się przygotować, co jest normalne w wirtualnej przestrzeni
  • Ile czasu zaplanować przed i po wirtualnej sesji i na co go przeznaczyć
  • Po co i jak często angażować uczestników w aktywności
  • Jak uzyskiwać aktywny tryb uwagi Uczestników
  • Jak planować bloki z treścią i na jakiej długości odcinki je podzielić
  • Jakie techniczne aspekty platformy mogą sprzyjać dobrej sesji szkoleniowej online
  • Na ile da się przenieść flipowanie w kontekst wirtualny
  • Co trzeba przygotować jako materiał pod wirtualny warsztat
  • Jak podejść do wariantów prowadzenia sesji
  • O jakie warunki zewnętrzne i fizyczną przestrzeń potrzebujesz zadbać i na ile czasu jej potrzebujesz
  • Co musisz sprawdzić przed wirtualną sesją
  • Po co rezerwować czas po zakończeniu wirtualnej sesji
  • Czy pokazywać się grupie na kamerce
  • Kiedy zapraszać Uczestników do pokazania się na kamerce
  • Jakiego wyposażenia potrzebujesz do wirtualnej sesji
  • Jak możesz zadbać o siebie na czas prowadzenia wirtualnego warsztatu
  • Jak dawać sobie radę, jeśli w trakcie wirtualnej sesji złapie Cię stres

Oraz

Co ja osobiście uwielbiam w wirtualnym prowadzeniu warsztatów, szkoleń i innych wirtualnych sesji dla grup!

 


Materiały i źródła wymienione w podcaście:

 

Koniecznie podziel się odcinkiem z osobą, która Twoim zdaniem skorzysta na jego wysłuchaniu!

Img
Chcesz być zawsze o krok do przodu?
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj powiadomienia o nowych treściach! Potwierdzenie subskrypcji wyślemy na podanego maila.

Skomentuj podcast

    1. Cieszę się bardzo! Edyta podziel się śmiało dalej z następnymi Liderami Zmian. Niech ten materiał będzie wykorzystany jak najlepiej

  1. Ogólnie fajny podcast, niestety używanie wyrażeń typu „daleko za Murzynami” jest mocno niestosowne i psuje dobre wrażenie 🙁

    1. Cieszę się że znalazłaś tu coś dla siebie, Aniu! Bardzo proszę podziel się materiałem, linkiem dalej – niech przyda się także następnym osobom!
      Dodatkowo, serdecznie dziękuję Ci tez za komentarz – przy podcastach nie ma zbyt wiele okazji do interakcji ze Słuchaczami, a dla mnie poczucie, że ktoś na tym konkretnie korzysta, jest bardzo cenne! 🙂 <3

  2. Jeszcze pytanie – w podkaście mowisz, że można ściągnąć materiały dodatkowe, ale link nie działa … Jeśli jest coś dodatkowego/podsumowującego na piśmie, to jestem bardzo zainteresowana;) dziękuję i pozdrawiam,

    1. Wszystkie linki znajdziesz na bieżącej stronie. Jeśli miałam na myśli coś jeszcze dodatkowego, to najwyraźniej nie wyrobiłam się z tym już czasowo! Zapraszam Cię za to do kolejnych podcastów, które już są w obróbce: o roli producenta w wirtualnych sesjach + jak zapewnić efektywność wirtualnych warsztatów. Zamiar jest taki, że podcasty pojawiają się co środa 🙂

  3. I jeszcze pytanie: przy 2 prowadzących, jakie ilości uczestników są optymalne, jak to się różni w zależności od szkolenia? Pozdrawiam,

    1. Cześć Anka, liczba uczestników zależeć będzie od tego, co z nimi chcesz robić. Od bardziej doświadczonych osób z zachodniej Europy nauczyłam się, że pełen udział – z pełną możliwością wypowiadania się, angażowania się we wszystko – jest w formule wirtualnej możliwy raptem dla 7-8 osób. Plus prowadzący i producent. Stąd jeśli chcesz zrobić sesję facylitacji, team coaching, rozwiązywanie konfliktów, round table, action learning lub inne formy głębszej pracy z grupą, to proponuję nie szaleć z liczbą osób na sali. Podobnie jak w sali szkoleniowej „w realu” optymalna wielkość grupy to 12, w virtualu właśnie ze względu na większe bariery w zaangażowaniu się i współpracy to jest 7-8.

      To nie oznaczałoby jednak, że nie możesz prowadzić udanych działań rozwojowych dla większych grup. Jak najbardziej owszem. Teraz w jednym z projektów pracuję dla globalnego Klienta z grupami 20-osobowymi, zawsze z producentem, jednak sesja jest zaprojektowana w taki sposób, że (1) uczestnicy dostają bardzo dużo wsadu / treści przed sesją, a na wirtualnym warsztacie już tylko robimy odsłuch / sprawdzenie, (2) większa część sesji realizowana jest w podgrupach. Musisz mieć więc platformę, która pozwala na breakouty (np. Adobe Connect lub Zoom) i bardzo dobre przygotowanie grupy (i Twoje) wcześniej. W tym projekcie to także dodatkowo doskonała współpraca w połączeniu z platformą do nauki asynchronicznie + praca w parze z buddy + regularna komunikacja z grupą pomiędzy sesjami, itd. Piszę o tym żebyś wiedziała że więcej ludzi w sali to także może być bardzo interaktywna i praktyczna, oparta na ćwiczeniach sesja, jednak sporo potrzebuje wydarzyć sie przed i pomiędzy warsztatami online.

      Do tego dochodzą oczywiści webinary, przy których nie obiecujemy już praktycznego ćwiczenia tak jak na wirtualnym warsztacie, ale nadal w interaktywny sposób możemy podawać treści. W tym przypadku ogranicza Cię już tylko przepustowość łącza i możliwości platformy. Oczywiście zaprojektowanie sesji w odpowiedni, stymulujący i interaktywny sposób także ma znaczenie 🙂

      Z grupami jakiej wielkości zwykle pracujesz? Jaki koncept przenosisz teraz na wirtualną salę szkoleniową? 🙂

  4. Cieszę się bardzo i dziękuję Tobie za podzielenie się bezcenną wiedzą i doświadczeniem. Obecna sytuacja całkowicie uniemożliwiła prowadzenie szkoleń w mojej firmie. Podobnie, jak wielu innych szkoleniowców zostałam z całym zespołem zmobilizowana do przeniesienia naszych działań. Wysłuchanie podcastu dało mi nadzieję i przywróciło ciekawość do pracy w alternatywnej formule. Czy jest możliwe, aby poprosić Cię o współpracę przy szkoleniach, które prowadzę? Proszę o kontakt, jeśli to możliwe. Serdecznie pozdrawiam i dziękuję za otwarcie nowych dla mnie drzwi.

    1. Ewa, bardzo to dobra dla mnie wiadomość! Widzę, jak kolejne osoby odkrywają możliwości wirtualnej współpracy i wirtualnych szkoleń – i serce rośnie! 🙂 Cieszę się, że też znajdujesz tu coś dla siebie. Jeśli potrzebujesz, napisz do mnie na monika [at] chutnik.pl 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*