Ten podcast przeznaczam tym z Was, którzy ● pracują w roli HR lub ● jako trenerzy wewnętrzni albo ● w obszarze Learning & Development w organizacjach oraz ● tym z Was którzy pracują jako trenerzy zewnętrzni i znaleźli się w sytuacji, kiedy potrzebują rozważyć przełączenie się na pracę online.
Opowiem Wam o moich własnych doświadczeniach związanych ze zrobieniem kroku z sali szkoleniowej fizycznej do wirtualnej, opowiem Wam jak to się stało że podjęłam taki krok, w jaki sposób myślałam wtedy ja i my razem jako zespół o podejściu do takiej zmiany i co nam pomogło w udanym przejściu „z realu w virtual”.
Mam nadzieję, że wysłuchawszy mojej historii będziecie mogli zaczerpnąć garść pomysłów na to, jak Wy możecie zrobić krok z sali szkoleniowej do virtual classroom – jeżeli taki krok Was w tej chwili czeka.
A jeśli chcecie być na bieżąco z nowymi odcinkami podcastu, zapraszam Was również do zapisania się do newslettera i obserwowania profilu na LinkedIn. Subskrybujcie też kanał O Krok Do Przodu w wybranej przez Was aplikacji i dzielcie się podcastem ze znajomymi!
Czego dowiecie się po wysłuchaniu tego odcinka?
- Co robiłam jako Learning & Development konsultant na EMEA w dużej amerykańskiej firmie
- Co stało się w 2008 i jak kryzys wpłynął na moją pracę
- Jak poczucie misji pomogło nam podjąć decyzję co do następnych kroków
- Co mieliśmy – a raczej, czego nie mieliśmy – na początku drogi w stronę szkoleń online
- Jakie było nasze główne wyzwanie w przerzucaniu się na virtual classroom
- Od czego zaczęliśmy i jak przełamywaliśmy pierwsze bariery
- Od którego szkolenia zdecydowaliśmy się zacząć nasze działania online i dlaczego
- Jak wybieraliśmy treści szkoleniowe na formę online
- Dlaczego duety trenerskie stały się dla nas dobrym rozwiązaniem
- Jakiej długości sesje szkoleniowe planowaliśmy i z czego to wynikało
- Jakie były nasze pierwsze doświadczenia, co nas frustrowało
- Jaki największy materiał przerobiliśmy na kurs online, jaki uzyskał wymiar godzinowy i jakie były tego efekty
- Co uczestnicy mówili po pierwszym dniu najbardziej intensywnego kursu – a co ostatniego dnia.
a potem także lista wskazówek #wirtualne #warsztaty #jakzacząć
- Jakie osoby są zaangażowane w sesję online i na czym polegają ich role
- Jak wygląda wymiana energii w wirtualnej sali szkoleniowej i jak potrzebujecie zarządzać własną energią
- Na które elementy pracy z głosem warto zwrócić uwagę i jak można je ćwiczyć
- Do kogo możesz się porównać gdy pracujesz z grupami wirtualnie lub z wirtualną publicznością
- Na jakie własne reakcje potrzebujesz się przygotować, co jest normalne w wirtualnej przestrzeni
- Ile czasu zaplanować przed i po wirtualnej sesji i na co go przeznaczyć
- Po co i jak często angażować uczestników w aktywności
- Jak uzyskiwać aktywny tryb uwagi Uczestników
- Jak planować bloki z treścią i na jakiej długości odcinki je podzielić
- Jakie techniczne aspekty platformy mogą sprzyjać dobrej sesji szkoleniowej online
- Na ile da się przenieść flipowanie w kontekst wirtualny
- Co trzeba przygotować jako materiał pod wirtualny warsztat
- Jak podejść do wariantów prowadzenia sesji
- O jakie warunki zewnętrzne i fizyczną przestrzeń potrzebujesz zadbać i na ile czasu jej potrzebujesz
- Co musisz sprawdzić przed wirtualną sesją
- Po co rezerwować czas po zakończeniu wirtualnej sesji
- Czy pokazywać się grupie na kamerce
- Kiedy zapraszać Uczestników do pokazania się na kamerce
- Jakiego wyposażenia potrzebujesz do wirtualnej sesji
- Jak możesz zadbać o siebie na czas prowadzenia wirtualnego warsztatu
- Jak dawać sobie radę, jeśli w trakcie wirtualnej sesji złapie Cię stres
Oraz
Co ja osobiście uwielbiam w wirtualnym prowadzeniu warsztatów, szkoleń i innych wirtualnych sesji dla grup!
Materiały i źródła wymienione w podcaście:
- Platformy do wirtualnych warsztatów, szkoleń i webinarów – WebEx https://www.webex.com/ oraz Adobe Connect https://www.adobe.com/products/adobeconnect.html
- Wirtualnej pracy z grupami uczyłam się u Frederika Fogelberga z firmy Nomadic IBP – https://www.nomadicibp.com/author/fredrikf/
- Firma ETTA Leadership & Culture, w której realizuję wirtualne warsztaty, szkolenia i webinary – strona www.ettagoglobal.com oraz jej fanpage LinkedIn i Facebook
- Profil „O Krok Do Przodu” na facebooku
Koniecznie podziel się odcinkiem z osobą, która Twoim zdaniem skorzysta na jego wysłuchaniu!
Monika,
świetny materiał.
Dziękuje
Cieszę się bardzo! Edyta podziel się śmiało dalej z następnymi Liderami Zmian. Niech ten materiał będzie wykorzystany jak najlepiej
Ogólnie fajny podcast, niestety używanie wyrażeń typu „daleko za Murzynami” jest mocno niestosowne i psuje dobre wrażenie 🙁
Też tak pomyślałam zaraz po tym jak mi się powiedziało! Dziękuję za szczery komentarz ❤️
Mnóstwo pożytecznych treści, dziękuję i pozdrawiam
Cieszę się że znalazłaś tu coś dla siebie, Aniu! Bardzo proszę podziel się materiałem, linkiem dalej – niech przyda się także następnym osobom!
Dodatkowo, serdecznie dziękuję Ci tez za komentarz – przy podcastach nie ma zbyt wiele okazji do interakcji ze Słuchaczami, a dla mnie poczucie, że ktoś na tym konkretnie korzysta, jest bardzo cenne! 🙂 <3
Jeszcze pytanie – w podkaście mowisz, że można ściągnąć materiały dodatkowe, ale link nie działa … Jeśli jest coś dodatkowego/podsumowującego na piśmie, to jestem bardzo zainteresowana;) dziękuję i pozdrawiam,
Wszystkie linki znajdziesz na bieżącej stronie. Jeśli miałam na myśli coś jeszcze dodatkowego, to najwyraźniej nie wyrobiłam się z tym już czasowo! Zapraszam Cię za to do kolejnych podcastów, które już są w obróbce: o roli producenta w wirtualnych sesjach + jak zapewnić efektywność wirtualnych warsztatów. Zamiar jest taki, że podcasty pojawiają się co środa 🙂
I jeszcze pytanie: przy 2 prowadzących, jakie ilości uczestników są optymalne, jak to się różni w zależności od szkolenia? Pozdrawiam,
Cześć Anka, liczba uczestników zależeć będzie od tego, co z nimi chcesz robić. Od bardziej doświadczonych osób z zachodniej Europy nauczyłam się, że pełen udział – z pełną możliwością wypowiadania się, angażowania się we wszystko – jest w formule wirtualnej możliwy raptem dla 7-8 osób. Plus prowadzący i producent. Stąd jeśli chcesz zrobić sesję facylitacji, team coaching, rozwiązywanie konfliktów, round table, action learning lub inne formy głębszej pracy z grupą, to proponuję nie szaleć z liczbą osób na sali. Podobnie jak w sali szkoleniowej „w realu” optymalna wielkość grupy to 12, w virtualu właśnie ze względu na większe bariery w zaangażowaniu się i współpracy to jest 7-8.
To nie oznaczałoby jednak, że nie możesz prowadzić udanych działań rozwojowych dla większych grup. Jak najbardziej owszem. Teraz w jednym z projektów pracuję dla globalnego Klienta z grupami 20-osobowymi, zawsze z producentem, jednak sesja jest zaprojektowana w taki sposób, że (1) uczestnicy dostają bardzo dużo wsadu / treści przed sesją, a na wirtualnym warsztacie już tylko robimy odsłuch / sprawdzenie, (2) większa część sesji realizowana jest w podgrupach. Musisz mieć więc platformę, która pozwala na breakouty (np. Adobe Connect lub Zoom) i bardzo dobre przygotowanie grupy (i Twoje) wcześniej. W tym projekcie to także dodatkowo doskonała współpraca w połączeniu z platformą do nauki asynchronicznie + praca w parze z buddy + regularna komunikacja z grupą pomiędzy sesjami, itd. Piszę o tym żebyś wiedziała że więcej ludzi w sali to także może być bardzo interaktywna i praktyczna, oparta na ćwiczeniach sesja, jednak sporo potrzebuje wydarzyć sie przed i pomiędzy warsztatami online.
Do tego dochodzą oczywiści webinary, przy których nie obiecujemy już praktycznego ćwiczenia tak jak na wirtualnym warsztacie, ale nadal w interaktywny sposób możemy podawać treści. W tym przypadku ogranicza Cię już tylko przepustowość łącza i możliwości platformy. Oczywiście zaprojektowanie sesji w odpowiedni, stymulujący i interaktywny sposób także ma znaczenie 🙂
Z grupami jakiej wielkości zwykle pracujesz? Jaki koncept przenosisz teraz na wirtualną salę szkoleniową? 🙂
Cieszę się bardzo i dziękuję Tobie za podzielenie się bezcenną wiedzą i doświadczeniem. Obecna sytuacja całkowicie uniemożliwiła prowadzenie szkoleń w mojej firmie. Podobnie, jak wielu innych szkoleniowców zostałam z całym zespołem zmobilizowana do przeniesienia naszych działań. Wysłuchanie podcastu dało mi nadzieję i przywróciło ciekawość do pracy w alternatywnej formule. Czy jest możliwe, aby poprosić Cię o współpracę przy szkoleniach, które prowadzę? Proszę o kontakt, jeśli to możliwe. Serdecznie pozdrawiam i dziękuję za otwarcie nowych dla mnie drzwi.
Ewa, bardzo to dobra dla mnie wiadomość! Widzę, jak kolejne osoby odkrywają możliwości wirtualnej współpracy i wirtualnych szkoleń – i serce rośnie! 🙂 Cieszę się, że też znajdujesz tu coś dla siebie. Jeśli potrzebujesz, napisz do mnie na monika [at] chutnik.pl 🙂
Bardzo dobry i wartościowy podcast
Dziękuję! serdecznie proszę podziel się nim jeszcze z osobą, której także może być pomocny! 🙂