Mental Health Program – case study Kemira Gdańsk - OKDP 036

Dzisiaj dowiecie się o tym, co można faktycznie zrobić w firmie w obszarze mental health, czyli zdrowia psychicznego.

Monika Chutnik
Mental Health Program – case study Kemira Gdańsk

O zdrowiu psychicznym mówi się dużo i coraz więcej – na szczęście! Powstaje pytanie, czy tylko się o tym zdrowiu psychicznym mówi, czy być może istnieją organizacje biznesowe, które w tym obszarze rzeczywiście coś robią. Drugie pytanie, które mi się nasuwa jest też takie – czy zdrowie psychiczne łączy się tylko z pandemią COVIDa? Czy być może istnieją też organizacje, które tym tematem chciały zainteresować się już wcześniej? I powiem Wam, że są! Rozmawiam dzisiaj z osobą reprezentującą organizację, która w tematykę zdrowia psychicznego zanurzyła się jeszcze przed pandemią.

Moim gościem dzisiaj jest Alicja Gołata – Senior Recruitment Specialist w firmie Kemira Gdańsk, która zarządza całością procesów rekrutacyjnych, jak również zajmuje się działaniami employer brandingowymi oraz projektami z zakresu wellbeing i mental health.

 

Czego dowiesz się po wysłuchaniu tego odcinka:

  • Jak to się zaczęło? Skąd zainteresowanie obszarem mental health w Kemira?
  • Jak wyglądała praca nad programem mental health
  • Od czego zacząć budowanie świadomości w organizacji?
  • Jaki był horyzont czasowy i założenia Mental Health Program?
  • W jaki sposób przebiegały szkolenia dla liderów i pracowników?
  • Czy w pandemii podjęto dodatkowe działania wspierające zdrowie psychiczne pracowników?
  • Jak ludzie w firmie reagowali na program mental health?
  • Jak podsumowano projekt i jakie są kroki na przyszłość?

 

Oto trzy rzeczy, które biorę sobie z tej rozmowy: zdrowie psychiczne jest tak samo ważne, jak nie ważniejsze od fizycznego, a prewencja jest lepsza niż interwencja – dlatego warto edukować pracowników. Po drugie – działania w dłuższej perspektywie dają lepsze wyniki. To seria różnych działań może przynieść faktyczną zmianę, a nie pojedynczy webinar. Po trzecie – jeżeli już podejmujcie działania w zakresie mental health, to dobrze, żeby było one mierzalne, tak aby móc je racjonalnie ocenić. Działajcie z głową!

 

A jeśli chcecie być na bieżąco z nowymi odcinkami podcastu, zapraszam Was również do zapisania się na newsletter i obserwowania profilu na LinkedIn. Subskrybujcie też kanał O Krok Do Przodu w wybranym przez Was odtwarzaczu i dzielcie się nim ze znajomymi.


Dodatkowe materiały

 


 

 

Jak to się zaczęło? Skąd zainteresowanie obszarem mental health w Kemira?

 

Idea skupienia się na temacie zdrowia psychicznego dojrzewała w nas jakiś czas, chociaż przestrzeń na to była od zawsze, co jest związane z fińskimi korzeniami organizacji. Kemira została założona w Finlandii, a pracodawcy z kręgu skandynawskiego, czy nordyckiego, charakteryzują się kompleksowym podejściem do dobrostanu pracownika. Jedną z naszych kluczowych wartości, którą się kierujemy, jest troska o bezpieczeństwo i zdrowie naszych pracowników.

Wychodząc z takiego założenia, że nie ma zdrowia bez zdrowia psychicznego, postanowiliśmy w pewnym momencie położyć mocniej akcent na ten obszar.

Wcześniej faktycznie były to różne akcje z zakresu wellbeing, ale będąc świadomym tego, jak alarmujące są obecne statystyki, bo problemy zdrowia psychicznego są problemem nr 1 w Europie, a także będąc świadkiem codziennych sytuacji, uwiadamiamy sobie, że mamy do czynienia z ogromnym przeciążeniem. Takim bezpośrednim impulsem była ankieta na temat dobrostanu pracowników, która wykazała istnienie różnych potrzeb, związanych np. z radzeniem sobie z codziennym stresem, tego jak się regenerujemy. Biorąc to pod uwagę zadecydowaliśmy o tym, żeby właśnie ten obszar zaadresować.

Ta ankieta była częścią globalnej inicjatywy, stworzyliśmy ją sami i poruszała kilka obszarów, m.in.

  • odżywianie,
  • sposób regeneracji,
  • rozwój kariery,
  • samopoczucie,
  • połączenie z innymi ludźmi.

Bardzo zależało nam na tym, żeby te działania miały zakres strategiczny, żeby mieć program, a nie jeden dzień zdrowia psychicznego w pracy. W naszej ocenie takie jednorazowe inicjatywy są potrzebne, ale nie załatwiają problemu.

Jak wyglądała praca nad programem mental health

Założyliśmy zespół projektowy w którym byli pracownicy zespołu HR, jak i liderzy, którzy przynieśli perspektywę swoją i swoich zespołów. Postanowiliśmy o tym, że będą to działania kilkumiesięczne, że tematyka będzie bardzo zróżnicowana, bo nie chcieliśmy pewnych kwestii potraktować „po łebkach”, czy skupiać się na jednym temacie, np. depresji. Na naszą równowagę psychiczną mają wpływ przecież różne doświadczenia i kryzysy, które przeżywamy. To może być kwestia choroby naszej, czy też choroby w rodzinie. Czy też straty, która może być bardzo szeroko pojęta.

Dlatego wybraliśmy szerokie spektrum tematów, które prezentowane były w różnorodnej formie – spotkania otwarte, mniejsze grupy, inicjatywy online.

Bardzo nam też zależało na tym, żeby w ogóle zbudować świadomość o tym czym jest zdrowie psychiczne, jak o nie dbać.

A pod drugie, zbudować taką przestrzeń w pracy, i dać sygnał, że to jest naprawdę w porządku, żeby tym tematem się w pracy zajmować. Szeroko pojęta budowana edukacja i budowanie kultury otwartości, przynależności.

Do współpracy zaprosiliśmy firmę Mental Health Center by Diversity Hub, która specjalizuje się we wsparciu firm w obszarze zdrowia psychicznego. Była ona naszym konsultantem przez całość trwania programu. Doradzała nam od samego początku, odnośnie kolejności tematów, jak i sposobu komunikacji. Bardzo to nam pomogło, że mieliśmy wsparcie ekspertów, psychologów i specjalistów.

 

Budowanie świadomości w organizacji – od czego zacząć?

Faktycznie jest to temat trudny, dotykający naszych przeżyć do głębi, dlatego my postanowiliśmy zacząć od kampanii komunikacyjnej, która wzbudziła różne emocje u pracowników. Nie chcieliśmy aby informacje o niej przepadły np. w zalewie maili, dlatego przygotowaliśmy dwa rodzaje wlepek, które rozmieściliśmy w różnych częściach biura – w kuchniach, toaletach, przestrzeniach wspólnych.

 

wlepka Kemira mental health program

 

Na pierwszej naklejce były tego rodzaju komunikaty, które (często nieświadomie), kierujemy do osób zmagających się z różnego rodzaju problemami psychicznymi:

Weź się w garść!

Nie przesadzaj, inni mają gorzej!

A po jakimś czasie, obok tych właśnie wlepek, zamieściliśmy drugi rodzaj naklejek, które przekreślały ten pierwszy komunikat i proponowały taką alternatywę, która jest innego rodzaju językiem, niekrzywdzącym, np.

Weź się w garść! Masz prawo tak się czuć!

Czyli zamiast komunikatów „stawiających do pionu”, użycie takich, które są towarzyszące i wspierające. Dające sygnał, że takie uczucia są OK, każdy ma do nich prawo. Wokół tego wywiązała się duża dyskusja i stało się to motywatorem do udziału w dalszych inicjatywach.

Zaczęliśmy od rozmów na temat tego, czym w ogóle jest zdrowie psychiczne, jakie są statystyki, najczęstsze problemy. Potem braliśmy pod lupę bardziej szczegółowo dane kwestie. Towarzyszyły temu broszury, które podsumowywały dany temat – były dostępne zarówno online, jak i fizycznie, w biurze. Chcieliśmy zaakcentować to, że są to tematy, które można swobodnie poruszać u nas firmie.

Horyzont czasowy i cele projektu

Program zaplanowany był na rok, ale tak naprawdę jest on obecnie kontynuowany. Po pierwsze dlatego że chcemy, bo nie wyczerpaliśmy jeszcze wszystkich tematów, a dodatkowo kontekst pandemii wymusza dalszą troskę wokół obszaru mental health.

Postawiliśmy sobie za cel budowanie świadomości i dostarczanie wiedzy i wsparcia. Po drugie, stworzenie kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu i otwartości.

Ważne było dla nas zdjęcie takiego szkodliwego tabu, które towarzyszyło i nadal towarzyszy tematowi zdrowia psychicznego.

Może to właśnie pandemia pomoże w działaniach mających na celu ten temat mental health oswoić.

 

Szkolenia dla liderów i pracowników

Stacjonarnie udało nam się jeszcze przed pandemią ruszyć ze szkoleniami dla liderów, bo był to bardzo ważny aspekt tego programu.

Chcieliśmy dać liderom konkretne narzędzia, które pomogą im w pracy, podczas trudnych sytuacji z pracownikiem.

Tak aby wiedzieli jak rozpoznawać kryzys, jak na niego reagować, jak prowadzić rozmowę z osobą będącą w kryzysie, ale też jak równolegle pracować z zespołem i uczynić go wspierającym.

Jednocześnie uruchomiliśmy też cykl szkoleń dla pracowników, po tym jak wcześniej zasygnalizowaliśmy, że będziemy zajmować się obszarem mental health w naszej organizacji. Chcieliśmy podkreślić, że jest to temat o którym można mówić w pracy, dzielić się swoimi doświadczeniami. Mówić o bolączkach i trudnościach.

 

Działania dodatkowe w pandemii

Podczas pandemii do programu mental health dodaliśmy cykl spotkań z coachem. Wcześniej publikowaliśmy tematy na dane spotkanie, tak by pracownicy mogli się do nich przygotować, zadać pytania. Komunikacja odbywała się drogą mailową, ale również przez liderów, którzy byli naszymi „adwokatami” i mobilizowali pracowników do udziału.

Postanowiliśmy również jako zespół HR zorganizować cykliczne spotkanie z pracownikami i nazwaliśmy je HR Coffee Call. Organizujemy je od roku, co tydzień, w każdy piątek. Podczas tych spotkań też informowaliśmy o tym w jakim punkcie programu mental health jesteśmy.

 

Jak ludzie w firmie reagowali na program mental health? 

 

Muszę powiedzieć że reakcje ludzi, przez cały czas trwania programu, były bardzo pozytywne. Po pierwsze pracownicy naprawdę docenili, że ten temat jest poruszany w środowisku pracy. Może trochę się tego nie spodziewali, ale finalnie bardzo się zaangażowali i włączali na wielu etapach. Jeżeli np. chodzi o broszury, to niektórzy pracownicy dzielili się swoimi doświadczeniami i byli niejako recenzentami tych numerów.

Spotkania cieszyły się bardzo dużą frekwencją, na szkoleniach dla liderów było to ok. 80%, na wykładach dla pracowników bywało po kilkadziesiąt osób.

Na warsztatach była mniejsza liczebność, ale też takie było założenie. Tam natomiast wydarzyła się prawdziwa magia, otarliśmy się o terapeutyczną moc tych spotkań. Liderzy też wspierali nas na każdym kroku, firmowali te spotkania, sami brali w nich udział. Tak naprawdę stąd wiemy, że to co zaoferowaliśmy, się sprawdziło.

Jakie opinie zebrano na podsumowanie projektu

Ankieta podsumowująca całokształt Kemira Mental Health Program pokazała nam, że ludzie chcą rozmawiać o zdrowiu psychicznym w pracy i jest to temat potrzebny. Z odpowiedzi pracowników wynikało, że chcą wziąć udział w kontynuacji, nawet dając sugestie co do kolejnych tematów, które warto poruszyć. Bardzo cieszymy się z tego, że ten temat nadal żyje!

Największe korzyści po tej edycji obserwujemy na kilka poziomach – pracowników, liderów, kadry menażerskiej i organizacji w ogóle. Wymienić tu można:

  1. Większa otwartość i refleksyjność w zespołach
  2. Różnorodne tematy poruszane na forum w świadomy, delikatny sposób
  3. Realna dbałość o zdrowie psychiczne – umawianie się na badania, spotkania ze specjalistami
  4. Konkretne narzędzia dla HR i liderów, które zwiększają poziom bezpieczeństwa
  5. Duży, wspólny krok, w stronę dojrzałości i inkluzywności organizacji

 

Jakie są plany na przyszłość?

 

W tym roku wellbeing został wciągnięty w ramy strategiczne, mamy kampanię globalną której hasłem jest

Wellbeing starts with me!

Wcześniej to były „safety starts with me”, tak w kontekście pandemicznym. Tutaj wyróżniamy takie trzy sekcje: social, body, mind. Nadal jesteśmy w trudnej, pandemicznej sytuacji, w której warto się wspierać i nie ignorować.

Ostatnio wprowadziliśmy też w Kemira program wsparcia pracowników, którego integralną częścią jest pomoc psychiczna.

W ramach globalnego programu planujemy kolejne spotkania, mamy tematy które zostały nam z zeszłego roku, a wiemy o tym, że ludzie na nie czekają. Mamy pomysł na to, żeby zapraszać na nie ludzi różnych profesji, którzy na co dzień pracują w stresujących warunkach i muszą sobie z nimi radzić w pracy. Chcemy żeby to była inspirująca, autentyczna opowieść z obszarów, które na co dzień nie są nam znane.

 

Kluczowe wskazówki od Alicji

Bardzo ważne jest złapanie kontekstu i perspektywy pracownika. Zbadanie potrzeb, oczekiwań i pozostawanie w kontakcie. Bycie otwartym na feedback, na to co można poprawić, zmienić, ulepszyć. Warto też pomyśleć o tym jak podać poszczególne tematy, w jakiej formie, co będzie najbardziej przystępne. Istotne jest tu zróżnicowanie form i narzędzi, tak aby program był szerszą, barwną inicjatywą, do której warto dołączyć.

 

Photo by Hannah Busing on Unsplash

Img
Nie przegap nowych treści! Bądź zawsze O Krok Do Przodu
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj powiadomienia o nowych artykułach i podcastach. Nie zapomnij potwierdzić subskrypcji klikając w maila, którego ode mnie dostaniesz - dopiero wtedy naprawdę znajdziesz się wśród odbiorców :-)

Skomentuj podcast

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*