Książki, jakie przydadzą Ci się na spotkaniach online

Jak prowadzić angażujące spotkania online? Te tytuły polecam liderom wirtualnych i hybrydowych zespołów.

Monika Chutnik
Książki, jakie przydadzą Ci się na spotkaniach online

Prowadzenie spotkań online to nadal jeszcze mordęga? Będzie Ci łatwiej, jeśli sięgniesz po dodatkowe dopalacze w postaci literatury 🙂 Przygotowałam dla Ciebie listę kilku książek, które mogą przydać Ci się w szlifowaniu Twoich umiejętności pracy z zespołem w formule online.

 

Jak czytać emocje w moim wirtualnym zespole?

Trudno Ci dotrzeć do emocji ludzi w Twoim wirtualnym zespole? „Lepsze wyczucie atmosfery w zespole – tego mi najbardziej brakuje”. „Odczytywanie ich stanu emocjonalnego, nastroju, motywacji i zadowolenia bądź niezadowolenia z obecnego stanu rzeczy”. Żeby dowiedzieć się, co ludzie czują, w wirtualnym kontekście możesz ich o to… zapytać. Będzie Ci o niebo łatwiej, jeśli sam/a sprawnie poruszasz się po świecie emocji, każdą z nich odpowiednio nazywając.

Czy wiesz, że inteligencja emocjonalna zaczyna się od rozpoznawania własnych emocji? Emocje w zespole często mają jakiś związek z Twoimi.

ksiazka ABC Twoich emocji Monika ChutnikDodatkowo, jeśli dotychczas w zespole rzadko pojawiał się explicite temat emocji, najłatwiej wprowadzić go mówiąc o… sobie samym i własnych odczuciach. To ośmiela ludzi do zrewanżowania się podobną otwartością.

„ABC Twoich Emocji”, Maxie C. Maultsby Jr., Mariusz Wirga, Michael DeBernardi to moim zdaniem jedna z najlepszych pozycji, po jakie możesz sięgnąć, żeby zainwestować w Twoją inteligencję emocjonalną i zaraz w następnym kroku umiejętność rozpoznawania emocji w Twoim wirtualnym zespole. Choć główny autor tej książki to guru RTZ, racjonalnej Terapii Zachowań, treści podane są w sposób łatwy i przystępny, a dodatkową mega wartość tworzą liczne kejsy i ilustracje. Jeśli dotychczas nie zrobiłeś rozpoznania na gruncie emocji – teraz jest na to doskonały czas!

 

Ludzie gromadzą się wokół celu

Twoje spotkanie będzie budziło odpowiednie zainteresowanie przede wszystkim wtedy, gdy od samego początku będzie jasne, czemu ma służyć. „Po co tu jesteśmy?” – to pytanie, które świadomie lub nieświadomie wybrzmiewa w głowach ludzi, którzy właśnie zaczynają się wdzwaniać na Twojego calla / telekonferencję.

Jeśli wiemy, po co, się spotykamy, każdemu będzie łatwiej wytrzymać do końca i znaleźć sobie potencjalnie ciekawe kąski w czasie Twojej prezentacji.

sinek zaczynaj od dlaczegoBadacze struktur myślenia mówią, że przy każdym temacie nasz mózg szuka najpierw odpowiedzi na pytanie WIIFM* – i dopiero gdy je znajdzie, jest skłonny zacząć interesować się treściami.

Dlatego niebanalnie byłoby podążyć za wskazówkami bestsellerowego „Zaczynaj od dlaczego” Simona Sineka. Taka struktura projektowania Twoich spotkań online i myślenia o kierowaniu ludźmi z pewnością wielokrotnie Ci zaprocentuje.

*WIIFM = What’s In It For Me

„Najważniejsze cele na przyszły rok” czy „Na co w przyszłym roku mamy największy apetyt?”

Powiedz szczerze, który tytuł bardziej Cię zainteresował?

ksiazka myslenie pytaniamiJeśli tylko Twój umysł działa tak jak u większości ludzi, pytanie pobudziło go bardziej niż bezosobowy równoważnik zdania. Jeśli chcesz przyciągnąć uwagę Twoich odbiorców, uczestników spotkania, możesz wpływać na ich zainteresowanie już od momentu, kiedy wysyłasz im zaproszenie do kalendarzy.

Nie zawsze łatwo jest w temacie biznesowym sformułować ciekawe pytanie, dlatego polecam „Myślenie pytaniami” Marilee Adams.

A teraz zadanie na szybko: Jak w formie pytania zatytułowałabyś spotkania „Przegląd tygodnia”, „Podsumowanie miesiąca”, „Nowe wdrożenie”?

Jestem pewna, że cokolwiek byś nie wymyśliła, tytuł ten będzie wnosił więcej ekscytacji niż dotychczasowe nazwy tych spotkań.

Zaangażowanie na spotkaniu zaczyna się od zainteresowania, chęci i pozytywnej emocji – warto spróbować!

 

Na Twoje pytanie „Czy wszystko jasne?” odpowiada Ci cisza? Bądź sprytna dobierając pytania!

I od razu zadanie:

Jak zmienisz pytanie „Czy wszystko jasne?” na takie, które da Ci więcej znaczących odpowiedzi?

….

….

Oto kilka moich propozycji:

  • „Co jeszcze wyjaśnić?”
  • „Co warto by jeszcze skomentować?”
  • „Jakie macie pytania?”
  • „Jakie widzicie korzyści i zagrożenia?”
  • „Od czego moglibyśmy zacząć?”

Potestuj sobie i zobacz, które będą Ci się najlepiej sprawdzać! Nota bene, książka „Myślenie pytaniami” Marilee Adams powinna Ci być przydatna także w tym przedsięwzięciu!

 

Różnica zdań na spotkaniu online – jak reagować?

ksiazka powiedz to inaczejHa! Teraz możesz zacząć liczyć na zaangażowanie Twojego zespołu! Odmienna opinia to pozytywna informacja dla Ciebie jako Lidera spotkania: oznacza, że ktoś słuchał, a nawet jeśli nie słuchał wszystkiego, był na tyle wytrwały i zmotywowany, żeby dotrwać aż do tego momentu!

Przedstawienie odmiennego punktu widzenia niezwykle angażuje Uczestników spotkania, dając zapowiedź darmowego sitcomu. I to jest ogromna wartość, jaką w tej chwili masz do dyspozycji jako prowadząca spotkanie. Nie zmarnuj jej na sitcom! Przeciwnie, wykorzystaj ją do pogłębienia Twojego rozumienia potrzeb członków zespołu oraz Twojego autorytetu jako Lidera.

Zadziała tylko jeśli zareagujesz z klasą, w konstruktywny sposób. Dlatego polecam „Powiedz to inaczej”, której autorką jest Dana Caspersen. Na przykładach zobaczysz, jakich konkretnych zwrotów możesz użyć, żeby z szacunkiem i zainteresowaniem odnieść się do głosu oponenta.

W polskiej kulturze nie jest nam łatwo odnosić się do różnicy zdań. Odczuwamy ją często jako niekomfortową, za wszelką cenę próbujemy przysypać ją gładkimi słówkami, zatuszować sytuację w której okazało się, że ktoś uważa inaczej niż ja.

Tymczasem czasami możemy po prostu „zgodzić się, że się nie zgadzamy”, a jeśli dodatkowo rozumiemy, na czym polega różnica zdań, to świat staje się interesująco różnorodny.

 

Wszystkie te książki polecam Uczestnikom przy okazji ettowych warsztatów online „Akademia Wirtualnego Lidera” oraz „Akademia Hybrydowego Lidera”. Dzielę się tam moim doświadczeniem pracy w online odkąd miałam z nią styczność pierwszy raz w 1999 roku, aktywnie eksplorujemy, jak budować zaangażowanie ludzi w onlajnie, jak stawiać cele i rozliczać zadania, jak organizować pracę zespołu i zarządzać komunikacją, jak rozmawiać o emocjach, jak dbać o odporność psychiczną liderów i pracowników w trudnym okresie, jak prowadzić angażujące spotkania w formule online. Jeśli interesują Cię takie warsztaty lub webinary dla Waszej organizacji, zapraszam do kontaktu z ETTA Leadership & Culture.

 

W wirtualnym i hybrydowym temacie znajdziesz sporo materiałów tutaj na portalu, polecam m.in.

 

A Ty jaką podrzucisz książkę, która w temacie prowadzenia wirtualnych spotkań ostatnio Cię zainspirowała? Podziel się proszę w komentarzu pod artykułem!

 

Photo by freddie marriage on Unsplash

Img
Nie przegap nowych treści! Bądź zawsze O Krok Do Przodu
Zapisz się na mój newsletter i otrzymuj powiadomienia o nowych artykułach i podcastach. Nie zapomnij potwierdzić subskrypcji klikając w maila, którego ode mnie dostaniesz - dopiero wtedy naprawdę znajdziesz się wśród odbiorców :-)

Skomentuj artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Czytaj również