Dowiedz się, jak tworzyć silne i owocne relacje w twoim życiu biznesowym i towarzyskim!
– Bo lubię ludzi – mówi mi. – Ja wczuwam się w relację, w rozmowę z kimś. Relacje są da mnie ważne.
Potem rozmawiamy.
„Jak fajnie, że nie pada. Był deszcz w prognozie.”
„Nie mam dobrej orientacji w terenie.”
„Jest taki serial…”
O tym mówi moja rozmówczyni.
Jaką relację buduje ta rozmowa? Taką, która będzie przyjemna – na czas rozmowy. Taką, która dzieje się tu i teraz. Taką, która… nie będzie miała dla żadnej z nas znaczenia w przyszłości.
Jesteś dobra nie w budowaniu relacji, tylko w podtrzymywaniu rozmowy, w budowaniu przyjemnego klimatu tu i teraz, w wymianie gładkich słówek. Niemcy mają na to fajne słowo „Floskeln”. Błahostki.
Jak tworzyć silne, owocne zawodowe relacje?
Relacja bierze się z zaangażowania obu stron, a zaangażowanie uzyskasz, gdy zmniejszysz czas antenowy na swoją opowieść, a w zamian dasz przestrzeń opowieści drugiej osoby. Zaangażowanie drugiej osoby rośnie, gdy ta osoba ma możliwość opowiedzieć Ci coś od siebie, podzielić się swoją perspektywą i poczuje się usłyszana. Myślisz, że jak opowiesz komuś „swoją część”, to ta osoba w zamian opowie Ci „swoją część”? Niekoniecznie. Niekoniecznie opowie, a nawet jak coś opowie, to nie masz za bardzo wpływu na to, na jaki temat opowie.
Jeśli chcesz przejąć pałeczkę w rozmowie i aktywnie budować relacje, ZAINTERESUJ SIĘ drugą osobą. Tak naprawdę się zainteresuj, myśl o tym co ciekawego jest w nim/w niej. Co byłoby ciekawe dla Ciebie, co chciałabyś o niej wiedzieć. Zaciekaw się i zadaj pytania. Po prostu! 😊
O co możesz zapytać?
Pytania które budują relację
to na przykład:
- Co jest dla Ciebie ważne?
- Jak to się stało, że zainteresowałaś się (finansami, HRem, tym obszarem w którym pracujemy)?
- Co spowodowało, że znalazłaś się tutaj, że się tym zajmujesz?
- A TY, jak tu trafiłaś?
- A Ty co lubisz w tej pracy?
- Miałaś kiedyś takie doświadczenia?
- Spotkałaś się kiedyś z taką sytuacją?
- Co dla Ciebie znaczy…? (np. „…dobry projekt”, jeśli o tym rozmawiacie)
- Co dla Ciebie jest trudne w… ?
- Co jest dla Ciebie ważne we współpracy ze mną?
Oczywiście wszystko zależy od kontekstu, jaka jest sytuacja, w jakim temacie ogólnie jest Wasze spotkanie. Ale czujesz już trochę klimat tych pytań z listy?
Zobacz, jakie najczęściej pojawiają się w nich słowa:
- Ty – Ciebie – Tobie – Twojej. To są pytania pokazujące prawdziwe zainteresowanie drugą osobą. Nie swoją własną historią.
- Co – Jak. To są pytania otwarte. Zapraszają do obszerniejszej odpowiedzi, bardziej osobistej, bardziej kompleksowej – bardziej zaangażowanej.
Zadanie dla Ciebie!
Popatrz na te trzy zdania, które możesz zadać kiedy rozmawiasz z koleżanką z HRu. Które z nich przynosi potencjał budowania silnej, owocnej relacji?
- Pewnie lubisz ludzi.
- A Ty, lubisz tę pracę w HRze?
- Co spowodowało, że zainteresowałaś się pracą w HRze?
Jaka jest Twoja odpowiedź? 😊
Jeśli masz ochotę, podaj w komentarzu inne pytania, które w tej rozmowie z koleżanką z HRu przyniosą Ci potencjał budowania silnej relacji, wychodzącej poza przyjemne – i powierzchowne – „tu i teraz”.
A jeśli bierzesz sobie ten tekst do serca, napisz mi jakie teraz zadasz pytanie swojej koleżance, swojemu koledze z pracy – tak, żeby zacząć budować prawdziwą, niebanalną relację.
Skomentuj artykuł