Jak zwiększyć skuteczność szkoleń

Jak wpłynąć na transfer wiedzy i umiejętności ze szkolenia w codzienną praktykę Uczestników? Poznaj jeden ze sposobów zwiększających skuteczność szkolenia.

Monika Chutnik
Monika Chutnik
Jak zwiększyć skuteczność szkoleń

SYTUACJA 

Prowadzisz szkolenie dla określonej firmy, na które zapisy były przyjmowane w formule „otwartej”, tzn. mogły zapisać się na nie osoby z różnych zespołów, działów czy nawet pionów. Daje to fajny efekt różnorodnych perspektyw, potencjalnej rozwojowej wymiany poglądów i opinii, oczywiście jest to dla uczestników także fantastyczna okazja do networkingu.

WYZWANIE

Jest także „ciemna strona” tej sytuacji: nie wiesz, w jakim dokładnie celu, z jaką intencją ze strony przełożonego, z nadzieją na jakie skutki każda z osób uczestniczących została wysłana na to szkolenie. Może część osób została wysłana ze względu na jakieś trudności, które to szkolenie ma pomóc rozwiązać, a część osób sama uzyskała możliwość uczestnictwa w tym szkoleniu w ramach incentive, nagrody.

W przypadku niektórych osób, zwłaszcza tych które mają zdalnych menedżerów w innej lokalizacji czy w innym kraju, ich menedżerowie mogą nawet nie do końca być świadomi, że właśnie dziś osoba ta bierze udział w jakimś szkoleniu – tym bardziej więc szanse na follow up ze strony menedżera są nikłe. W każdym przypadku Ty jako prowadzący masz bardzo małą kontrolę nad tym, co stanie się z wiedzą czy umiejętnościami wyniesionymi ze szkolenia. Może zostaną „odłożone na półkę”?

Hej, nie po to robimy przecież szkolenia!

JAK WPŁYNĄĆ NA TRANSFER WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI?

Masz możliwość zrobić coś, co przynajmniej pozwoli

  • poinformować menedżerów wszystkich uczestników, że to dziś odbyło się szkolenie w danej tematyce. Niektórzy menedżerowie będą Ci za to po cichu wdzięczni – nie będą musieli świecić oczami przed pracownikiem bo zapomnieli o szkoleniu 😉 Od momentu zapisów mogło minąć przecież nawet kilka tygodni czy miesięcy.
  • dać wgląd menedżerom, co się na tym szkoleniu działo, czego pracownicy się nauczyli – to może być po prostu kilka punktów podsumowujących najważniejsze elementy tego szkolenia. Dzięki temu w większym stopniu będą mogli wiedzieć, o czym rozmawiać z pracownikiem, czego mogą wymagać.
  • Ci zasugerować menedżerom, co teraz mogą w związku z tym szkoleniem zrobić względem swojego pracownika – żeby zadbać o jego rozwój i o rzeczywisty transfer wiedzy i umiejętności ze szkolenia w codzienną praktykę pracy. Jako trenerowi może Ci się to wydać dziwne? Nie wszyscy menedżerowie kończyli andragogikę (to na nauka o uczeniu się dorosłych), psychologię czy nawet zarządzanie. Mogą po prostu nie być świadomi tego, jak ważna jest ich rola w tym całym procesie.

Dając wskazówki,

  • ułatwiasz życie menedżerom
  • zyskujesz coś á la realny wpływ na transfer wiedzy i umiejętności w miejsce pracy
  • budujesz swoją rolę jako doradcy – eksperta i partnera dla menedżerów
  • zostawiasz już nie tylko pracownikom, ale także ich menedżerom bezpośredni kontakt do Ciebie – na wypadek gdyby ktokolwiek chciał o cokolwiek dopytać lub skontaktować się z Tobą w przyszłości!

FOLLOW-UP EMAIL DO MENEDŻERÓW. Co możesz w nim zawrzeć?

  • krótką informację o szkoleniu jako intro,
  • materiały ze szkolenia,
  • informacje o szczególnej wartości, jaka została zrealizowana podczas szkolenia,
  • wskazówkę lub wskazówki, co teraz jako menedżerowie mogą zrobić żeby zadbać o transfer wiedzy i umiejętności (czasem także postawy) ze szkolenia w miejsce pracy,
  • kontakt do Ciebie.

Jak może wyglądać taki email?

Specjalnie dla Was wklejam tutaj treść prawdziwych maili, które wysłałam do przełożonych moich uczestników po jakichś przykładowych projektach. Zobaczcie, to wcale nie jest trudne! Od razu macie do wglądu mail w wersji angielskiej i polskiej 😊

<><><>

Dear Managers,

 

some of your people have just attended a session “Be.Stronger”, dedicated to identifying and strengthening areas of their potential. All participants have made personal insights and discoveries, and the StrengthsFinder report which we analyzed in the session turned out of much value to every individual.

 

If you like your people to grow and use their best potential in your team, I would highly recommend scheduling a conversation with your employee, where you could learn what talents they bring, and find out together how they could make an even better use of their talents at workplace. As a person who sets directions, you have much influence in activating this area.

 

Wishing you mutual growth and satisfaction,

Monika Chutnik

 

Leadership Trainer and Cross-Cultural  Coach

Head Consultant

ETTA Global Leadership Consulting

http://ettaconsult.eu

<><><>

Drodzy Menedżerowie!

 

Wasi pracownicy właśnie uczestniczyli w szkoleniu, na którym zaglądaliśmy w kuluary międzykulturowej współpracy, w szczególności kultury niemieckiej i hinduskiej oraz dotknęliśmy kwestii różnic wiekowych. Uczestnicy mieli wiele ciekawych spostrzeżeń i znaleźli nowe sposoby (lub nowy poziom dotychczasowych sposobów) międzynarodowej współpracy. Serdecznie zachęcam Was do wspólnej rozmowy o najciekawszych kąskach ze szkolenia i do wspólnego zdefiniowania sposobu, w jaki moglibyście naukę tych osób przenieść z korzyścią na Wasz cały zespół. Dzięki temu ma szanse powstać fajna synergia i rzeczywiste uczenie się w organizacji.

 

W razie potrzeby służę pomocą czy wskazówkami 😊

 

Życzę przyjemności ze wspólnego rozwoju i wdrożeń w realu!

Monika Chutnik

<><><>

Co jeszcze?

W obu przypadkach maile te są forwardem maili, które wcześniej wysłałam do uczestników. Menedżerowie widzą więc dzięki temu, kto uczestniczył w szkoleniu (lista nazwisk jest jawna) i mogą łatwo odnaleźć „swojego” pracownika, mają też wgląd w materiały które oglądali lub wypracowali uczestnicy.

W cc maila umieszczam HR lub sponsora / koordynatora ze strony organizacji – oraz osobę z mojej firmy, która koordynowała projekt. Całkowita jawność.

Nie umieszczam za to w cc maili uczestników – już wcześniej poinformowałam ich, po co piszę tego maila i co w nim się będzie znajdować.

***UWAGA! Jeśli na szkoleniu powstały jakieś materiały, co do których umówiłam się z grupą, że są tylko dla nich, wysyłam je w dodatkowym, drugim mailu do wszystkich uczestników, bez HRu w kopii i bez forwardowania dalej – a nawet bez naszego firmowego project managera w cc. Umowa to umowa 😊 Tu także całkowita transparentność względem grupy. Jeśliby była konieczność, mogę poinformować menedżerów czy HR że uczestnicy dostali jeszcze cośtam – do własnego użytku i że tego nie będę upubliczniać dalej bo nie jestem do tego uprawniona.

Jak pozyskać maile menedżerów?

Mówi się, że wszystko co najważniejsze dla efektywności szkolenia, dzieje się zanim trener i uczestnicy wejdą na salę. Także w tym przypadku, sposób komunikacji warto uzgodnić z Waszą osobą kontaktową (w naszym przypadku najczęściej jest to osoba z HR) i od niej uzyskać listy who is who 😊 Może to wymagać podpisania jakichś dodatkowych umów o przetwarzanie danych, może NDA – każda firma ma swoje procedury i warto zostawić na nie czas.

W przeszłości po prostu prosiłam uczestników o maile do ich menedżerów, które w jawności na odsłoniętym ekranie wpisywałam w szablon maila w outlooka z informacją dla uczestników, czemu ten mail do szefa ma służyć.

Bo ostatecznie dzięki temu, że wyślesz takiego maila, aktywny pracownik ma możliwość skorzystania z pretekstu do rozmowy ze swoim menedżerem („Trener mówił, że wyśle także Tobie maila z materiałami, chciałam o nich pogadać, widziałeś je?”), może także aktywnie rozmawiać o zmianie do której być może to szkolenie go zainspirowało – a czasami taka mailowa trampolina jest bardzo potrzebna 😊

Powodzenia!

Monika Chutnik

Jestem ciekawa, jakie inne sposoby na kontakt z menedżerem po szkoleniu stosujecie w Waszych projektach rozwojowych? Oraz – jakie widzielibyście usprawnienia tego, co tutaj zaproponowałam? Serdecznie zapraszam do podzielenia się komentarzem!

Img
Chcesz dostawać powiadomienia o nowych treściach?
Zapisz się na mój newsletter i bądź zawsze na bieżąco!

Skomentuj artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Czytaj również